Alena Chudžíková
Migrácia je fenomén, ktorý bol vždy prítomný vo všetkých spoločnostiach. V súčasnosti nadobúda úplne nové rozmery vďaka rozvíjajúcim sa technológiám, ale aj v dôsledku výrazných klimatických zmien a eskalujúcich vojnových konfliktov v rôznych častiach sveta. Stáva sa novou normou, a to bez ohľadu na to, či s tým súhlasíme alebo nie. Je dôležité uvedomiť si, že nech je nastavenie súčasných politík, ale i nálad verejnosti akékoľvek, na Slovensku bude v budúcnosti žiť čoraz viac cudzincov, a to aj bez toho, aby sme aktívnejšie prijímali utečencov. Miera (spolu)zodpovednosti Slovenska za prijímanie utečencov, ktorá vyplýva z jeho členstva v Európskej únii, je však samozrejmá, a predstavitelia štátu by na tento fakt nemali zabúdať či úmyselne ho prehliadať. V súčasnosti tak častú otázku, či utečencov prijímať alebo nie, považujeme za bezpredmetnú.
Namiesto popierania toho, čo poprieť nemožno, by sme sa mali sústrediť na to, ako sa pripraviť na život v čoraz rozmanitejšom svete. Vzhľadom na štyridsať rokov trvajúce obdobie komunizmu so zavretými hranicami teraz Slovensko stojí pred výzvami, ktoré krajiny západnej Európy riešili hneď po druhej svetovej vojne. Ich skúsenosti prinášajú aj pre nás dôležité skúsenosti, ktoré nám môžu slúžiť ako poučenie (lessons learned) a inšpirácia. A aj na základe príkladov zo zahraničia sa môžeme posunúť od vnímania migrácie ako problému k jej vnímaniu ako príležitosti. Okrem nastavovania migračných politík je nevyhnutné začať diskutovať aj o nastavovaní politík integrácie.
Ich cieľom by malo byť vytváranie príležitostí na to, aby sa prichádzajúci migranti mohli naplno zapájať do života prijímajúcej spoločnosti a aby mohli naplno realizovať svoj potenciál v prospech ich novej komunity. Nastavovanie rámcov pre integráciu je úlohou štátu, ale samotná integrácia sa odohráva na lokálnej úrovni, v mestských štvrtiach a susedstvách, v školách, na ihriskách a podobne. Kľúčovú úlohu v integrácii preto zohrávajú samosprávy a práve ony by mali dostávať čo najväčšiu podporu od štátu, aby integráciu aj skutočne mohli aktívne realizovať.
Jednou z krajín, ktorá si uvedomuje význam integračných opatrení na lokálnej úrovni, je Nórsko. K uznaniu ich dôležitosti však dochádza na všetkých úrovniach riadenia štátu, vrátane vlády. Úloha štátu a jeho rozličných zložiek nespočíva len v prijatí utečencov. Pre úspešnosť integračných opatrení je potrebné, aby sa aj vláda na Slovensku k tejto agende oficiálne prihlásila a vyjadrila tak svoj záväzok prijímať a napĺňať opatrenia integrácie utečencov a migrantov, ktoré budú viesť k ich začleneniu a aktívnemu zapojeniu do spoločnosti. V súčasnosti existujúca Integračná politika z roku 2014 sa v značnej miere napĺňa len formalisticky. Je potrebné zrevidovať ju tak, aby opatrenia zamerané na integráciu utečencov bolo možné aj reálne napĺňať.
Nórsko: vyváženosť princípov regulácie a rovnosti príležitostí
Nórsko má veľmi podobný počet obyvateľov ako Slovensko (približne 5 miliónov), avšak migrantov prijíma výrazne viac. Počet cudzincov v Nórsku kontinuálne narastá od 70. rokov, dovtedy bola táto krajina podobne uzavretá voči migrácii, ako je v súčasnosti Slovensko. Kým v tom období cudzinci tvorili približne 2% populácie, dnes je to už takmer 16%. Významný podiel na celkovej populácii Nórska majú aj utečenci – v roku 2015 tvorili približne 3,6% celkovej populácie Nórska. Tento počet aj vzhľadom na súčasnú situáciu vo svete postupne narastá.
Migračná a integračná politika v Nórsku sa opiera o dva hlavné princípy. Na jednej strane stojí princíp regulácie migrácie a na druhej strane princíp rovnosti. Migranti, ktorí získajú v Nórsku povolenie na pobyt alebo azyl, musia mať zabezpečené rovné príležitosti začať žiť šťastný život ako plnohodnotní obyvatelia krajiny. Nórske politiky migrácie a integrácie tak vytvárajú rovnováhu medzi reguláciou, otvorenosťou a spravodlivosťou. A práve zabezpečenie rovnosti príležitostí pre utečencov je cieľom, ktorý chce Nórsko napĺňať prostredníctvom integračných politík, ktoré sa realizujú na samosprávnej úrovni. Na Slovensku je to práve naopak – migranti a utečenci sú obvykle ponechaní sami na seba a vlastné sociálne siete, ktoré ich často uzatvárajú do vlastných komunít a stavajú bariéry medzi nimi a ostatným obyvateľstvom.
Jasné rozdelenie kompetencií
Na to, aby integračné opatrenia a procesy mohli byť efektívne, je potrebné, aby boli systematické. Na Slovensku v súčasnosti chýba kvalitné uchopenie zodpovednosti za integračný proces na rôznych úrovniach verejnej správy. V súčasnosti neexistujú jasné a jednoznačne definované stabilné štruktúry ani pravidlá, v rámci ktorých by sa integračné opatrenia realizovali. Integrácia utečencov (ale aj ostatných migrantov) je nesystematická, v súčasnosti realizovaná len mimovládnymi organizáciami na grantovej báze, ktorá nie je udržateľná.
V Nórsku sú na úrovni štátu za migráciu a integráciu zodpovedné tri inštitúcie – ministerstvo pre deti, rovnosť a sociálnu inklúziu, úrad pre integráciu a diverzitu (IMDi) a úrad pre migráciu (UDI). Posledné dva spomínané vznikli v roku 2006 z pôvodne jedného úradu, pretože vyvstala potreba intenzívnejšie koordinovať a manažovať práve integračný proces. Úrad pre migráciu má na starosti proces prijímania migrantov a utečencov a vzhľadom na to nemá dostatočné kapacity riešiť aj proces integrácie.
Práve úrad pre integráciu a diverzitu (IMDi) plní kľúčovú úlohu pri spolupráci so samosprávami v procesoch integrácie. Sprostredkovateľskú úlohu tu plní aj Nórska asociácia miestnych a regionálnych orgánov (Kommunesektorens organisasjon – KS) – nórsky ekvivalent Združenia miest a obcí Slovenska alebo Únie miest Slovenska. Nórska asociácia miestnych a regionálnych orgánov komunikuje s vládou o prerozdeľovaní utečencov do jednotlivých samospráv. A v neposlednom rade sú významným aktérom samotné samosprávy, ktoré majú integráciu vo svojej plnej kompetencii.
Aj na Slovensku je potrebné jasne zadefinovať a vymedziť zodpovednosť za zastrešenie, koordináciu a monitoring integrácie. Je na diskusiu, ktoré zo súčasných mechanizmov či štruktúr je možné uplatňovať aj naďalej a aké nové je potrebné prijať. Je zároveň potrebné vypracovať akčné plány integračnej politiky (prípadne pripravovaného integračného programu) pre jednotlivé oblasti, ktoré budú nadväzovať na prijaté alebo revidované opatrenia Integračnej politiky. Tie by mali byť nastavené tak, aby zodpovedné inštitúcie boli schopné sledovať, vyhodnocovať a podporovať prijímanie nových kvalitných opatrení.
Vízie a ciele integrácie
Ak nie sú jasne definované ciele a vízie, ktoré chceme v oblasti integrácie dosiahnuť, nie je možné systematicky napredovať. Je potrebné ujasniť si, čo ako krajina vyžadujeme (napr. ovládanie slovenčiny v určitom časovom horizonte na určitej úrovni) a čo ponúkame, aby tieto požiadavky mohli utečenci naplniť (jazykové kurzy). Pod integráciou si mnohí ľudia predstavujú integráciu na trh práce alebo do vzdelávacieho systému. Ak sa však cudzinec chce stať súčasťou komunity, vytvoriť si pocit prináležania a akceptácie, jazykové zručnosti a zamestnanie sú len jednými z nevyhnutných podmienok. Tieto požiadavky môžeme považovať za integračné minimum. Omnoho viac v tomto procese zavážia vzťahy a väzby, ktoré si človek vytvorí v miestnej komunite.
Nórska integračná politika nie je asimilačná, nesnaží sa z migrantov vytvoriť etnických Nórov. Cieľom je vytvoriť také podmienky v spoločnosti, aby boli migranti a utečenci čo najskôr sebestační. Presadzujú sa princípy sociálnej inklúzie, ktorých cieľom je predchádzať sociálnemu vylúčeniu. Integračné politiky sa snažia vytvoriť podmienky na plnohodnotné zapojenie migrantov do všetkých aspektov spoločenského života. Aj vďaka takto nastaveným opatreniam sa totiž môže zastaviť starnutie populácie a ubúdanie obyvateľstva v dôsledku demografickej krízy, ktorej čelí celá Európa vrátane Slovenska.
Prax: integrácia do komunity, nie do štátu
Nóri po desaťročiach skúseností pochopili, že práve samosprávna úroveň zohráva v integrácii zásadnú rolu. Štát môže poskytovať rámec a podporu, reálna integrácia sa však deje v susedstvách, v miestnych školách, podnikoch a zdravotníckych zariadeniach. Preto sú to práve samosprávy, ktoré sú kľúčovými hráčmi integrácie.
Od roku 2004 je v platnosti tzv. Zákon o integračnom programe a výučbe nórčiny pre novoprichádzajúcich migrantov (tzv. introduction act), ktorý výrazným spôsobom zmenil integračnú prax. Aj vďaka nemu sa Nórsko ocitlo na štvrtom mieste v medzinárodnom hodnotení MIPEX, ktorý porovnáva integračné politiky 38 krajín. Za jeho realizáciu sú zodpovedné práve samosprávy.
Základné rámce a pravidlá pre absolvovanie tohto programu sú rovnaké pre všetkých utečencov prichádzajúcich do Nórska. Právo a zároveň povinnosť absolvovať tento dvojročný program platí pre všetkých utečencov vo veku od 18 do 55 rokov. Program má podobnú štruktúru ako zamestnanie – 37,5 hodín týždenne s nárokom na 5 týždňov dovolenky, absenciu z dôvodu práceneschopnosti, či materskú dovolenku. Za účasť na programe dostávajú integračnú „dávku“, ktorá pokrýva ich základné životné náklady a ktorá, rovnako ako bežný plat, podlieha zdaneniu. Ak je súčasťou programu aj platené zamestnanie, dávka sa znižuje o výšku platu.
V prvom období program zahŕňa predovšetkým jazykový kurz, neskôr zamestnaneckú prax. Pomer času venovaný jazykovej príprave a príprave na zamestnanie sa časom preklápa v prospech získavania praktických zručností. Nejde však len o tieto dva typy aktivít. Samosprávy dokážu utečencom poskytnúť množstvo ďalších programov, kurzov a projektov, ktoré im môžu pomôcť zapojiť sa do spoločnosti a pochopiť sociálny a kultúrny kontext Nórska.
Prerozdeľovanie utečencov do samospráv
Ako sa však utečenci dostávajú do jednotlivých samospráv? Dôležitým mechanizmom je dobrovoľnosť prijímania utečencov. O počte utečencov, ktorí získajú v Nórsku azyl a majú byť následne umiestnení v mestách a obciach, rozhoduje štát. Následne prostredníctvom úradu pre integráciu a diverzitu žiada jednotlivé samosprávy o prijatie určitého počtu utečencov, ktoré túto požiadavku môžu odmietnuť splniť. V súčasnosti to však nerobia, pretože si uvedomujú, že ak utečencov neprijme jedno mesto, iné bude musieť prijať o to viac.
Samotní utečenci si v princípe nemôžu zvoliť, do ktorej samosprávy budú umiestnení. Ak odmietnu umiestnenie určené štátom, strácajú nárok na akúkoľvek integračnú podporu.
Proces umiestňovania utečencov v mestách a obciach je v Nórsku transparentný tak pre samosprávy, ako aj pre samotných utečencov. Na Slovensku takýto mechanizmus v súčasnosti neexistuje a pomerne vážne zlyháva aj komunikácia štátu a samospráv v tejto oblasti. Je potrebné vytvoriť mechanizmus, ktorý by bol založený na dobrovoľnosti a motivácii samospráv integračné opatrenia realizovať, pričom by sa zvažovali aj ich integračné kapacity (napr. zloženie obyvateľstva, trh práce, infraštruktúra vzdelávania, skúsenosti s integráciou). Umiestňovanie utečencov v samosprávach musí byť výsledkom otvorenej a transparentnej komunikácie zodpovednej štátnej inštitúcie s vedením mesta a obyvateľmi, aby sa predišlo prípadnému odmietnutiu.
Zapojenie širokého spektra aktérov
Samosprávy v Nórsku si uvedomujú, že integrácia je procesom, ktorý vyžaduje nielen zapojenie samotných migrantov a utečencov, ale aj tých, ktorí môžu podmienky na integráciu vytvárať. Veľkú pozornosť preto venujú spolupráci so zamestnávateľmi.
Tí totiž od uchádzačov o prácu vyžadujú určitú prax. Pre cudzincov (a špecificky pre utečencov) môže byť preukázanie pracovných skúseností problematické. Nórsky model zamestnaneckých praxí ako súčasti integračného programu môže byť inšpiráciou aj pre Slovensko. Pomáhajú prekonávať nedôveru zamestnávateľov voči pracovníkom z iných krajín. A s finančnou pomocou zo strany štátu môžu byť aj zaujímavým ekonomickým stimulom pre zamestnávateľov. U samotných utečencov zas výrazne zvyšujú pravdepodobnosť, že sa zamestnajú a prácu si udržia. V rámci praxe sa môžu lepšie zorientovať v pracovnom prostredí, zvykoch a neformálnych pravidlách pracovného a spoločenského života. Práve tie totiž bývajú kameňom úrazu pri zamestnávaní cudzincov. Potenciálne medzikultúrne nedorozumenia je lepšie vyjasňovať v čo najskorších fázach integračného procesu v rámci praxe, než neskôr v riadnom zamestnaní.
Nórske samosprávy si však uvedomujú aj to, že bez zapojenia širšej verejnosti integrácia nemôže byť úspešná. Spolupracujú preto s obrovským množstvom dobrovoľníkov z radov miestneho obyvateľstva, ktorí pracujú ako tzv. sprievodcovia utečencov (refugee guide). Pomáhajú im zorientovať sa v meste, nájsť si priateľov a dozvedieť sa čo najviac o krajine, do ktorej prišli.
Takéto zapojenie verejnosti má snáď najväčší vplyv na úspešnosť integračných programov a na sociálnu súdržnosť v danej lokalite. Utečenci sa vďaka tomu cítia zapojení a ostatní obyvatelia majú možnosť ich osobne spoznať. To má na búranie vzájomnej nedôvery a predsudkov najvýraznejší dopad. A práve tieto aktivity stoja často najmenej peňazí.
Aj na Slovensku už dnes existujú siete dobrovoľníkov pripravených poskytnúť svoj čas (napr. ako sprievodcovia utečencov alebo na doučovanie slovenčiny) i bývanie. Tieto siete sú koordinované, majú aj odborné kapacity na prácu s utečencami a dokážu samospráve poskytnúť pomoc pri „nadstavbových“ integračných opatreniach (teda pri tých, ktoré podporujú zbližovanie rôznych skupín obyvateľstva a prispievajú k sociálnej súdržnosti). Je preto dôležité využiť existujúce siete dobrovoľníkov, ktoré nie sú koordinované mestami a prepojiť ich s tými, ktoré mesto zastrešuje napríklad prostredníctvom svojich dobrovoľníckych centier. Taktiež je možné využiť komunitné centrá a otvoriť ich pre rôzne skupiny obyvateľstva (seniori, zdravotne postihnutí, deti, sociálne vylúčené komunity, migranti, majorita).
Priestor na inšpiráciu
Migrácia môže pre Slovensko znamenať veľa pozitívnych príležitostí. Demografická kríza a starnutie populácie nám naznačujú, že bez migrantov sa bude naša populácia zmenšovať. Demografi dokonca hovoria o demografickej samovražde.
Pri dobre nastavených politikách môžu byť migranti aj výraznou príležitosťou pre ekonomický rozvoj. Už v súčasnosti mnohí z nich vytvárajú pracovné príležitosti pre obyvateľov Slovenska. V budúcnosti to môže byť ešte výraznejšie, ak situáciu nepodceníme. Ale na to, aby sa z výzvy, ktorú narastajúca migrácia prináša skutočne stala príležitosť pre Slovensko, nebude stačiť len dobrý azylový zákon. Kvalitne pripravené politiky zapojenia migrantov do spoločnosti môžu pomôcť tento zámer naplniť. A v konečnom dôsledku z toho nebudú profitovať len migranti, ale všetky skupiny obyvateľstva, ktoré sú vnímané ako „iné“. Či už sú to národnostné alebo náboženské menšiny, ľudia so zdravotným postihnutím, či starší obyvatelia, ktorých bude v spoločnosti pribúdať.
Na Slovensku sa však verejné inštitúcie obvykle začnú o akúkoľvek situáciu zaujímať až vtedy, keď vznikne problém. Vtedy sa hľadajú riešenia a prijímajú okamžité (často nepremyslené) opatrenia na „uhasenie požiaru“. Záujem slovenských samospráv o integračné politiky, aspoň pokiaľ ide o migrantov, je stále veľmi nízky. „My problém nemáme“ je veľmi častá odpoveď. Na národnej úrovni bola prvá integračná stratégia prijatá už v roku 2009 a aktuálne je od roku 2014 v platnosti integračná politika. Implementácia oboch dokumentov však od začiatku zásadne pokrivkávala. Počet cudzincov každoročne stúpa a je pravdepodobné, že narastať bude v budúcnosti aj počet utečencov (napriek súčasným odmietavým politikám). Je preto potrebné začať sa čím skôr zamýšľať nad tým, ako nastaviť politiky (národné, regionálne aj lokálne) tak, aby integrácia migrantov bola úspešná. Takéto politiky by mali vychádzať z uvedomenia, že prítomnosť migrantov na Slovensku nemusí byť problémom, ale môže byť príležitosťou.
Skúsenosti z iných krajín, vrátane Nórska, poukazujú na to, že kvalitné, jednoznačné a transparentné migračné a integračné politiky môžu výrazne pomôcť migrantom a utečencom pri prekonávaní prvotných bariér a podporovať sociálnu súdržnosť. Ak majú cudzinci prácu, sú zapojení do vzdelávacieho systému a majú vytvorené dobré vzťahy vo svojich susedstvách, výrazne to prispieva k rozvoju lokalít, v ktorých žijú. Na to však potrebujú podporu nielen ich vlastných komunít, ale predovšetkým lokálnych inštitúcií, ktoré majú dostatok možností túto podporu poskytnúť.
Rovnako ako v Nórsku, aj na Slovensku by integračné politiky mali byť v kompetencii samospráv. Štát sa však nemôže zriecť zodpovednosti za túto tému. O prijímaní migrantov a utečencov totiž rozhoduje práve štát prostredníctvom migračnej politiky. Prvým nevyhnutným krokom k vytvoreniu kvalitných a uskutočniteľných integračných politík by malo byť nadviazanie spolupráce medzi jednotlivými úrovňami verejnej správy. V ďalšom kroku je potrebné nastaviť efektívny mechanizmus podpory, ktorú by štát poskytoval samosprávam. Už roky sa na Slovensku diskutuje o vytvorení tzv. integračného a naturalizačného úradu. K uskutočneniu tohto zámeru však nikdy nedošlo a možno práve teraz je správny čas začať diskutovať o tom, kto by mal integráciu migrantov a utečencov zastrešovať a koordinovať, ako by mali vyzerať integračné programy, a najmä, čo by malo byť ich cieľom. Súčasťou diskusie musí byť nevyhnutne aj to, ako nastaviť integračnú prax na lokálnej úrovni a akým spôsobom zabezpečiť podporu a potrebné zdroje pre samosprávy. Inšpirácií je v západnej Európe mnoho, Nórsko je len jednou z nich.