Partneri: Willa Decius Association Krakow;
Asociace pro mezinárodní otázky Praha;
Foundation Cracovia Expres Krakow.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 3. – 16. júla 2011
V roku 2011 CVEK spoluorganizoval už desiaty krát prestížnu Letnú školu V4 vo Wille Decius v Krakowe. Cieľom 10. ročníka Letnej školy bolo podobne ako v minulosti vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program umožnil oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytol účastníkom možnosť spoznať sa navzájom a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na programe sa zúčastnilo viac ako 50 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov i učiteľov) z krajín V4 – Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska, doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi.
Organizátori zabezpečili:
– všetky semináre, workshopy, prednášky a pracovné materiály,
– ubytovanie a celodennú stravu,
– študijné výlety a spoločenské akcie,
Účastníci si hradili:
– cestovné náklady do Krakowa a späť,
– vlastné zdravotné poistenie,
– registračný poplatok vo výške 50 Euro.
Pozor! 10. ročník Letnej školy V4 bol plánovaný aj ako akcia pre „alumni“ Letnej školy a to v čase 3. – 10. júla 2011. Prihlášky na 10. ročník Letnej školy V4 možno sa podávali od 1. marca 2011, uzávierka podávania prihlášok bola 31. marca 2011.
Všetky materiály (prihlášku, ktorá obsahuje CV a odporúčací list + motivačný list) je potrebné poslať poštou na adresu:
„V4 Summer School 2011“
CVEK
Klariská 14
811 03 Bratislava
Slovakia
Okrem toho je potrebné poslať elektronickú verziu prihlášky na naglova@cvek.sk.
Donor: Think-Tank Fund OSI
Obdobie: December 2010 – December 2012
Projekt Monitorovanie menšinovej politiky na Slovensku bol zameraný na vypĺňanie medzery systematického nezávislého domáceho monitorovania menšinovej politiky. Súčasne poskytoval alternatívny zdroj monitorovania dodržiavania menšinových práv popri existujúcich pravidelných medzivládnych cykloch hodnotenia menšinovej politiky na Slovensku.
Ústrednou ambíciou projektu bolo dlhodobo prispievať k prijímaniu spravodlivej menšinovej politiky, ktorá je podmienkou existencie moderného, multikultúrneho a inkluzívneho Slovenska. Vychádzal z myšlienky, že Slovensko by nemalo byť konštruované ako štát, ktorí „vlastnia“ etnickí Slováci. Naopak Slovensko by malo byť definované ako etnokultúrna krajina všetkých občanov a trvalých členov. Takáto zmena by znamenala, že menšiny, či už uznané národnostné, etnické, rasové, náboženské alebo novovznikajúce komunity migrantov nie sú vnímané ako hrozba pre väčšinu a jej projekt národného štátu. Naopak, menšinové požiadavky by mali byť posudzované na základe kritérií rešpektu ľudskej dôstojnosti a rovnosti. Takáto optika nazerania na postavenie menšín by umožnila hľadať nové inovatívne inštitucionálne riešenia, ktorá na rozdiel od existujúcej politiky, rešpektujú rozdielnosti v sociálnom a ekonomickom postavení, kultúre, histórií, geografii a podobne medzi aj vo vnútri skupín.
Projekt staval na dvoch pilieroch:
Monitorovanie:
Pri vývoji štandardov, na základe ktorých CVEK monitoroval menšinovú politiku, CVEK vychádzal z medzinárodného práva, slovenského ústavného práva a politickej teórie liberálneho pluralizmu. Okrem monitorovania dodržiavania štandardov garantovaných v dôležitých medzinárodných dohovoroch – akým je napríklad Rámcový dohovor o ochrane národnostných menšín – CVEK vyhodnocoval vývoj menšinovej politiky z pohľadu dvoch kritérií, ktoré tvoria normatívny základ ochrany menšinových práv: kritérium ochrany mieru a bezpečnosti a ľudskej dôstojnosti.
Výsledky monitorovania CVEK publikoval vo Výročnej správe o vývoji menšinovej politiky. Výročná správa obsahuje aj empirickú štúdiu mapujúci konkrétny problém a odporúčania k ďalšiemu smerovaniu menšinovej politike. Kritická reflexia na aktuálny vývoj v sledovanej téme je obsahom pravidelného štvrťročníka Menšinová politika na Slovensku.
Advokácia:
Zámerom druhého piliera projektu CVEK bolo najmä zvyšovanie expertízy verejných úradníkov a politikov, ktorí pracujú v danej oblasti. Na sérií pravidelných pracovných stretnutí s úradníkmi a politikmi experti CVEK diskutoval o zmysle menšinových práv, o existencii alternatívnych inštitucionálnych riešení a prečo nefungujú niektoré z existujúcich prístupov. Snahou CVEK-u bolo vytvorenie pravidelného fóra stretnutí vládneho, mimovládneho i akademického sektora, ktoré by v dlhodobom horizonte mohlo prispieť k vytváraniu spravodlivej a efektívnej menšinovej politiky. Súčasťou tohto segmentu bolo vytváranie partnerstiev s akademickými, mimovládnymi a menšinovými organizáciami pracujúcimi na téme menšinovej politiky na presadzovanie myšlienok projektu aj smerom k širšej verejnosti.
1. číslo kritického štvrťročníka MENŠINOVÁ POLITIKA NA SLOVENSKU CVEK vydal začiatkom mája 2011. CVEK vydal Štvrťročník vychádzal vrámci projektu Monitorovanie menšinovej politiky na Slovensku a kriticky hodnotil hlavne témy v oblasti menšinovej politiky za prvý štvrťrok 2011. Venoval sa sa aktuálnym témam, akými sú dvojité občianstvo, novela zákona o štátnom jazyku a o používaní jazykov národnostných menšín, tzv. rómskej kriminalite, komunálnym voľbám z pohľadu rómskej politickej participácie, návrhu zákona o pobyte cudzincov, či integrácii migrantov.
Donor: European Refugee Fund, European Commisson
Koordinátor: IOM Budapešť
Partneri na Slovensku:
Migration Office of the Ministry of Interior of the Slovak Republic
Obdobie: Január – December 2011
Hlavným cieľom projektu bolo prispieť k tvorbe spoločného prístupu krajín EÚ ku skupine súčasných i bývalých maloletých bez sprievodu (UAMs) žiadajúcich o azyl. Projekt koordinovaný IOM Budapešť a vykonávaný v 10 krajinách EÚ sa opieral o analýzu legislatívy a hĺbkové rozhovory s maloletými žiadateľmi o azyl bez sprievodu a tými, ktorí sú súčasťou procesu posudzovania ich žiadostí.
Výsledkom projektu je výskumná správa a bulletin, ktorý by mal zvýšiť citlivosť vlád i verejnosti vo vzťahu k maloletým žiadateľom bez sprievodu. Výskum v Slovenskej republike vykonával CVEK, ktorý uskutočnil viac ako 30 rozhovorov a case studies pre záverečnú publikáciu. Záverečná správa výskumu bola prezentovaná na konferencii v novembri 2011 v Budapešti.
Objednávateľ: Nadácia otvorenej spoločnosti – OSF
Obdobie: Január – December 2011
CVEK uskutočnil na objednávku Nadácie otvorenej spoločnosti – OSF výskum percepcie pravicového extrémizmu na Slovensku u obyvateľov Slovenska. Výsledky výskumu by mali umožniť širšie projektovať trajektórie šírenia pravicového extrémizmu na Slovensku a pripravovať politiky smerujúce k jeho potlačeniu. CVEK uskutočnil kvantitatívny reprezentatívny výskum využitím dotazníkovej metódy a kvalitatívny výskum vo forme štyroch fókusových skupín.
Výskum CVEK-u pokrýval viacero tém súvisiacich s pravicovým extrémizmom:
1. Percepcia pojmov pravicový extrémizmus a extrémista, znalosť problematiky a prejavov pravicového extrémizmu, rasizmu, zločinov z nenávisti;
2. Asociácie respondentov na pojmy pravicový extrémizmus;
3. Osobné skúsenosti s pravicovým extrémizmom;
4. Vnútorné prepojenia nacionalizmu, banálneho nacionalizmu a etnocentrizmu s podporou pre pravicový extrémizmus;
5. Testovanie anómie, odcudzenia, chýbajúcej dôvery a autoritárskej osobnosti ako príčin pre podporu pravicového extrémizmu;
6. Postoje verejnosti k politickým prejavom pravicových extrémistov (účasť pravicových extrémistov v politike);
7. Testovanie respondentov, čo by bolo pre nich prijateľné vo vzťahu k rôznym menšinovým skupinám vzhľadom na ich prítomnosť v SR;
8. Testovanie respondentov, aké postupy vo vzťahu k pravicovému extrémizmu by preferovali, resp. považovali za prijateľné a aké za účinné;
9. Kto je podľa respondentov cieľovou skupinou pravicových extrémistov;
10. Percepcia prejavov pravicového extrémizmu na internete;
11. Znalosť symbolov pravicového extrémizmu.
Donor: Medzinárodný Višegrádsky Fond
Koordinátor: Medzinárodný politologický ústav Masarykovej Univerzity
Partneri: Pedagogická univerzita Krakow
Obdobie: Január – Október 2011
Medzinárodný politologický ústav Masarykovej Univerzity reagoval projektom na nárast vplyvov etnickej identitnej politiky a z nej plynúceho národného populizmu v krajinách Višehrádskej štvorky v poslednom desaťročí. Tieto prejavy majú v každej krajine V4 iné prejavy – aktivizácia ultrapravicovej scény, radikalizácia verejného diskurzu, či oficiálne politiky štátnych orgánov. Tieto efekty problematizujú vzájomné spolužitie spoločnosti ako celku i spoluprácu krajín Strednej Európy.
Projekt výskumu narodného populizmu a nacionalismu v Českej republike, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku bol založený na kvalitatívnom výskume (semištrukturované rozhovory) a analýze dokumentov vybraných inštitúcií.
1. Semi-štrukturované rozhovory:
a. Relevantné politické strany (parlamentné strany od roku 1990);
b. Iné strany, ktoré sú považované za dôležité vzhľadom na výskum;
c. Občianske združenia a hnutia, fanúškovské kluby, internetové stránky a neformálne skupiny, ktoré môžu byť identifikované ako nacionalistické;
d. Zástupcovia vyššie zmienených skupín a proponenti národnej ideológie a nacionalizmu;
2. Analýza dokumentov – politické strany:
a. Manifesty, programové dokumenty;
b. Postoje and voľby pri významných postojových otázkach (migranti, Rómovia, sexuálne menšiny, liberalizmus, Židia, národná história, cudzí hegemóni, atď.);
c. Kampane /bilboardy, videá, slogany/;
d. Volebné úspechy (%);
e. Geografická a demografická distribúcia podpory;
f. Koaličný potenciál, účasť na vládnutí.
3. Analýza dokumentov – formálne a neformálne skupiny:
a. Manifesty, programové dokumenty;
b. Postoje pri významných postojových otázkach (migranti, Rómovia, sexuálne menšiny, liberalizmus, Židia, národná história, cudzí hegemóni, atď.);
c. Spôsoby organizovania kampaní /bilboardy, videá, slogany/;
d. Počet členov /stúpencov/, v prípade internetových stránok návštevníkov;
e. Vzťahy k verejným inštitúciám / prístup k moci.
Projekt bol zakončený prezentáciou akademickej publikácie a zorganizovaním medzinárodnej konferencie „Nationalism and Political Parties in Visegrad Countries“ 18. októbra 2011 na Fakulte sociálnych štúdií Masarykovej Univerzity v Brne.
Donor: European Fund of Integration of Third Countries Nationals
Koordinátor a partner: Nadácia Milana Šimečku
Obdobie: Máj 2010 – Jún 2011
Hlavným cieľom projektu Nadácie Milana Šimečku (NMŠ) a CVEK-u bolo vyvinúť a otestovať vzdelávacie nástroje zamerané na integráciu detí štátnych príslušníkov tretích krajín do slovenského vzdelávacieho systému.
NMŠ vyškolila skupinu 20 učiteľov základných škôl a v spolupráci s nimi testuje vyvinuté vzdelávacie nástroje priamo vo vyučovaní a v mimoškolských aktivitách. CVEK v projekte vyhodnocoval dopady implementácie vyvinutých vzdelávacích nástrojov. Otestované vzdelávacie nástroje boli sprístupnené širšej pedagogickej i nepedagogickej verejnosti.
Praktickým výsledkom projektu boli indikátory skúmania dopadov vyvinutých vzdelávacích nástrojov a metodológia, ktorá poslúži pri evaluácii relevantnosti a efektívnosti vyvinutých a otestovaných vzdelávacích nástrojov vo vzdelávacej sfére na Slovensku a zhodnotení dopadu nových foriem vzdelávania na situáciu detí cudzincov (kvalitu vzdelávania, celkový prospech, integráciu do školského prostredia, zmenu atmosféry).
Záverečným výstupom projektu bolo sympózium pre tvorcov vzdelávacej a integračnej politiky, na ktorom boli získané poznatky a skúsenosti z implementácie projektu sprostredkované širšej odbornej i laickej verejnosti.
Partneri: Univerzita Jánosa Selyeho, Komárno
Masarykova Univerzita, Brno
Instytut spraw publicznych, Warszawa
Multikulturní centrum, Praha
Willa Decius, Krakow
The Woolf Institute, Cambridge
Donori: Nadácia otvorenej spoločnosti, Bratislava
Medzinárodný visegrádsky fond, Bratislava
Nadácia Intenda, Bratislava
CVEK, Bratislava
Obdobie: 19. Júla – 1. Augusta, 2010
O Letnej škole
Letná škola etnických a migračných štúdií bola pripravená ako dvojtýždňová vzdelávacia aktivita, ktorá má ambíciu stať sa významnou inštitúciou pri vzdelávaní o otázkach etnicity, nacionalizmu, integrácie a inklúzie, deetnizácie verejného priestoru a zahraničnej migrácie. Letná škola sa formou seminárov, workshopov a diskusií venovala dekonštrukcii národných mýtov v Strednej Európe, analýzam verejných politík v menšinovej a integračnej problematike a ponúkla analýzy stredoeurópskych migračných trendov. Ambíciou Letnej školy bolo ponúknuť účastníkom možnosť stretnúť kvalifikovaných expertov z regiónu strednej Európy a ovplyvniť budúcu generáciu odborníkov v oblasti široko chápaných etnických štúdií.
Letná škola etnických a migračných štúdií sa uskutočnila v dňoch 19. júla – 1. augusta 2010 v historických priestoroch Univerzity Jánosa Syleyho v Komárne – v Dôstojníckom pavilóne. Témy Letnej školy súviseli so štyrmi modulmi, z ktorých každý trval 2,5 dňa:
1. Modul:
Dekonštrukcia národa v krajinách strednej Európy;
Chápanie pojmov nacionalizmus, etnicita a identita v strednej Európe;
Procesy historického zmierenia medzi krajinami strednej Európy.
2. Modul:
Deetnizácia verejnej sféry v krajinách strednej Európy;
Zmeny a pluralizácia identít v globalizovaných časoch;
Konceptualizácia post-nacionálnej éry.
3. Modul:
Migračné štúdiá v strednej Európe a ich doterajšie výsledky;
Zmeny charakteru migrácie a migračných pohybov;
Zhodnotenie migračných a integračných politík v krajinách strednej Európy.
4. Modul:
Integrácia migrantov a cudzincov v krajinách strednej Európy;
Migrácia a sociálna súdržnosť v krajinách strednej Európy;
Zmeny hraníc občianstva – citizenship a denizenship.
Cieľová skupina
Letná škola etnických a migračných štúdií v Komárne je určená pre kvalifikovaných študentov magisterského a doktorandského štúdia a mladých výskumníkov z krajín strednej a východnej Európy – Slovenska, Českej republiky, Maďarska, Poľska, Rakúska, Slovinska, Chorvátska, Bosny a Hercegoviny, Rumunska, Bulharska, Albánska, Macedónska, Turecka, Litvy, Lotyšska, Estónska, Ukrajiny, Bieloruska, Gruzínska a Azerbajdžanu. Komunikačným jazykom Letnej školy je angličtina.
Prihláška
Prihlášky na Letnú školu bolo možné podávať do 24. mája 2010, vybraní účastníci boli informovaní 5. júna 2010.
Prihláška na Letnú školu etnických a migračných štúdií mala obsahovať:
• Application form – kompletne vyplnenú a podpísanú
• Motivačný list – nie na viac ako jednej strane A4
• CV
• Odporúčací list *
*Recommendations from one person (from the academia) familiar with the applicants work. Should be in English, printed on letterhead paper and bear the signature of the issuer. No special envelope is needed; recommendations should be simply attached to the application.
Poplatky
Registračný poplatok na Letnú školu je 50 Euro. Náklady na ubytovanie, stravu, študijné materiály a výlety sú kryté organizátormi. Účastníci si platia cestovné a prípadné poistenie.
Účastníci 1. ročníku Letnej školy etnických a migračných štúdií:
Jarmila Androvičová, Slovakia
Bojana Babic, Bosnia and Hercegovina
Tereza Blahoutova, Czech republic
Edita Bezdičková, Slovakia
Graciela Boruszko, USA
Marta Čonková, Slovakia
Anna Júlia Donáth, Hungary
Piotr Drozd, Poland
Ana Simina Guga, Romania
Teodor Gyelník, Slovakia
Cristina Haruta, Romania
Dorota Chabiera, Poland
Maria Chernyaeva, Bulgaria
Anna Jurek, Poland
Darko Karačić, Croatia
Shorena Kobaidze, Georgia
Judit Kontsekova, Slovakia
Jan Kopkáš, Czech republic
Kateryna Kravchuk, Ukraine
Andreea Lazar, Romania
Bahruz Mammadov, Azerbaijan
Miroslav Mavra, Croatia
Salome Mekhuzla, Georgia
Iga Mergler, Poland
Tereza Modráková, Czech republic
Claudia Mullauer, Austria
Elzbieta Okuniewska, Poland
Slávka Otčenášová, Slovakia
Adam Puchejda, Poland
Marija Roglić, Croatia
Daria Ronchetti, Czech republic
Lenka Safrankova Pavlickova, Czech republic
Onur Sen, Turkey
Ondrej Schutz, Slovakia
Monika Stafa, Albania
Ali Turunz, Turkey
Mária Tömösváryová, Slovakia
Anna Zamejc, Poland
Aleksander Zdravkovski, Macedonia
Olga Zubrzycka, Poland
Drago Župarić-Iljić, Croatia
Chcete sa zúčastniť v roku 2011?
2. ročník Letnej školy etnických a migračných štúdií sa uskutoční v roku 2011, bližšie informácie budú uverejnené na internetovej stránke CVEK-u v marci 2011.
Partner: Karpatská nadácia
Obdobie: Apríl – Október 2010
Cieľom výskumu Kam nasmerovať podporu pre rozvoj východného Slovenska? bolo získanie komplexnej informácie o:
1. Výške a rozmiestnení zdrojov, ktoré boli investované do projektov MVO prípadne miestnych samospráv, zameraných na rôzne oblasti rozvoja občianskej spoločnosti a regiónu ako takého;
2. Podiele jednotlivých súkromných donorov na financovaní projektov a činnosti MVO prípadne miestnych samospráv;
3. Dopade investovaných prostriedkov vrátane prezentácie vybraných nasledovaniahodných modelov;
4. Možných alebo žiaducich trendoch do budúcnosti resp. o tom, čo by mali súkromní donori podporovať v blízkej budúcnosti.
V rámci výskumu sa uskutočnili dve výskumno-evaluačné aktivity:
1. BOLI BY SME TO ZVLÁDLI BEZ NICH?
Analýza bola zameraná na množstvo, charakter, tematické zacielenie a dopad finančnej podpory prichádzajúcej od zahraničných a domácich súkromných donorov na podporu projektov mimovládnych organizácií a miestnych samospráv na východnom Slovensku za obdobie posledných najmenej 15 rokov, popísanie trendov vývoja tejto podpory v sledovanom období a načrtnutie trendov a perspektívy pre užitočné programovanie tejto podpory v budúcnosti.
2. OD GRASS-ROOTS K SILNÝM HRÁČOM.
Analýza bola zameraná na zmapovanie príspevku mimovládnych organizácií pri rozvoji regiónu východného Slovenska a regiónov bezprostredne s ním hraničiacich, vyhľadanie a popísanie pozitívnych príkladov, ktoré svojím charakterom významným spôsobom ovplyvnili vývoj, načrtli nové smery, prišli s inovatívnymi prístupmi, alebo nastavili trendy a štandardy.
Výstupmi projektu Kam nasmerovať podporu pre rozvoj východného Slovenska?je výskumná správa v slovenskom i anglickom jazyku a prezentácia výsledkov výskumu na medzinárodnej konferencii v októbri 2010.
Jedným z výstupov projektu bola aj konferencia INVESTÍCIE DO ROZVOJA KOMUNITY: Ako využiť skúsenosti z minulosti pre budúce príležitosti, ktorá sa konala 11. – 13. októbra 2010 v Košiciach v hoteli DoubleTree by Hilton. Cieľom konferencie bolo prezentovať dopad finančnej pomoci poskytnutých na rozvoj občianskej spoločnosti za ostatných 15 rokov a zhodnotiť prínos mimovládnych neziskových organizácií k rozvoju regiónu. Na konferencii boli načrtnuté východiská pre dnešných firemných darcov v oblasti spoločenskej zodpovednosti, na príklade tém, ktoré sú v súčasnosti aktuálne na východnom Slovensku. Michal Vašečka na konferencii prezentoval výsledky výskumu CVEK-u.
Partner: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Bratislava
Donor: European Fund of Integration of Third Countries Nationals
Obdobie: Február 2010 – Jún 2011
Projekt Testovanie indikátorov politík integrácie (TIPI) priamo, obsahovo i personálne, nadväzoval na predchádzajúci projekt Ústavu verejnej politiky Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského Kvalitný výskum – podmienka úspešnej integrácie. Ten, okrem iného, reagoval na absenciu využívania vhodných indikátorov a priniesol základné poznatky o indikátoroch úspešnosti integračných politík vrátane politík zameraných na ekonomickú integráciu migrantov. Výskumníci navrhli základné indikátory, ktoré by bolo potrebné používať pri meraní úspešnosti integračných politík v budúcnosti ako sú napríklad umiestnenie migrantov a ich mobilita na pracovnom trhu, príjmová a profesná stratifikácia migrantov na trhu práce a iné. Vytvorené indikátory bolo potrebné otestovať a jasne odlíšiť indikátory integračných politík, indikátory integrácie a indikátory tzv. Democratic Diversity Managementu. Napriek multidisciplinarite, ktorej sa pri tvorbe indikátorov integrácie nedá vyhnúť, projekt reflektoval predovšetkým ekonomickú stránku integrácie a priniesol aj dôležitý rozmer – vzťah ekonomickej integrácie k iným dimenziám integrácie, konkrétne sociálnej, kultúrnej a societálnej. Bez tohto prepojenia nie je možné komplexne analyzovať a monitorovať ekonomickú integráciu migrantov.
Hlavným cieľom projektu TIPI tak bolo testovanie indikátorov úspešnosti integračných politík a úspešnosti integrácie jednotlivých menšinových skupín v rôznych dimenziách s dôrazom na ekonomickú integráciu.
Zásadným problémom projektu i celej oblasti integrácie boli nedostatočné dáta, ktoré by umožňovali vytvárať, testovať a evaluovať verejné politiky. V niektorých prípadoch sú dáta nepoužiteľné vo všeobecnosti, alebo je potrebné k nim pristupovať s veľkou opatrnosťou a dekonštruovať ako boli vytvorené. Výskumný tím si bol vedomý, že dáta týkajúce sa etnicity bývajú zaťažené tzv. metodologickým nacionalizmom a preto sa citlivo posudzovala a falzifikovala neakceptácia multilayer identity a vnímanie identity ako danej. Práve takýto prístup doteraz úplne chýbal v posudzovaní integrácie v ekonomickej oblasti.
Výskumníci v projekte testovali úspešnosť na viacerých dimenziách:
1. Ekonomická integrácia;
2. Vzdelávanie;
3. Sociálna integrácia;
4. Politická integrácia;
5. Jazyk;
6. Rezidenčná integrácia.
Projekt si kládol za cieľ využiť skúsenosti väčších medzinárodných výskumov (FP) ako sú EMILE, IMISCOE, TSER, WOLIWEB a INTI a ktorých výsledky nie sú na Slovensku všeobecne známe. Výsledkom tak je materiál, ktorý otestoval doterajšie politiky v oblasti integrácie, výsledky týchto politík, no zároveň ponúkol tvorcom politík manuál ako využívať senzitívne dáta.
Výsledkami projektu boli:
1. Usporiadanie pracovného workshopu pre tvorcov politík a analytikov v oblasti integrácie menšín a migrantov z tretích krajín, ktorý sa uskutočnil 27. júna 2011 v hoteli Austria Trend hotel v Bratislave;
2. Manuál pre tvorcov politík;
3. Akademická publikácia o indikátoroch integrácie.
Donor: European Fund for Integration of Third Countries Nationals
Obdobie: Február 2010 – Marec 2011
Na stiahnutie: Bulletin Integrácia migrantov na lokálnej úrovni
číslo 1: integracia_migratov_1
číslo 2: integracia_migrantov_2
číslo 3: integracia_migrantov_3
Projekt Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín na lokálnej úrovni – úloha samospráv a ďalších aktérov v tomto procese bol zameraný na skúmanie stratégií samospráv v integrácii štátnych príslušníkov tretích krajín do spoločnosti. Tomuto aspektu integrácie zatiaľ nebola na Slovensku venovaná dostatočná pozornosť, aj keď samosprávy sú na lokálnej úrovni kľúčovým aktérom, ktorý môže do veľkej miery ovplyvniť ekonomickú, sociálnu a kultúrnu integráciu migrantov. Projekt si preto kládol za cieľ skúmať a analyzovať stratégie, ktoré v súčasnosti samosprávy voči migrantom uplatňujú, analyzovať pôsobenie ďalších aktérov v tomto procese (zamestnávatelia, vzdelávacie inštitúcie, mimovládne organizácie na lokálnej úrovni) a zároveň podrobne popísať faktory, ktoré na tieto procesy vplývajú.
Hlavným cieľom projektu bolo prostredníctvom kvalitatívneho komparatívneho výskumu formulovať odporúčania pre zlepšenie integrácie migrantov na lokálnej úrovni a prispieť k skvalitneniu fungovania samospráv vo vzťahu k migrantom.
Partikulárnymi cieľmi projektu boli:
1. Identifikovať faktory, ktoré ovplyvňujú fungovanie samospráv vo vzťahu k migrantom a popísať stratégie, ktoré samosprávy na Slovensku a v zahraničí voči migrantom uplatňujú.
2. Analyzovať prístup samospráv k problematike integrácie migrantov s prihliadnutím na špecifické politiky v oblasti integrácie v krajinách, kde sa uskutočnila výskumná fáza projektu. Zhodnotiť prístup samospráv na Slovensku a vypracovať odporúčania pre zlepšenie integrácie migrantov na lokálnej úrovni.
3. Skvalitniť prístup samospráv k problematike integrácie migrantov do spoločnosti prostredníctvom šírenia informácií a poznatkov a nadviazaním dlhodobejšej spolupráce so samosprávami, ktorej cieľom je zlepšiť úroveň integrácie migrantov na lokálnej úrovni.
Výskum prebiehal ako kvalitatívny komparatívny výskum s použitím metódy prípadových štúdií. V projekte boli skúmané 3 lokality, ktoré už majú skúsenosti s integráciou migrantov (jedna lokalita je na Slovensku, ďalšie dve boli skúmané v Českej republike a Rakúsku). Komparatívna dimenzia projektu umožnilaí porovnať situáciu na Slovensku s inými krajinami EÚ a prispieť tak k formulovaniu vhodných odporúčaní pre politiky realizované na lokálnej úrovni.
Záverečná analýza výskumných zistení, ktorej cieľom bolo navrhnúť odporúčania pre formulovanie efektívnych stratégií, bola distribuovaná samosprávam a širšej odbornej verejnosti.
Na záver projektu Integrácia štátnych príslušníkov tretích krajín na lokálnej úrovni sa dňa 1. apríla 2011 v Trnave uskutočnil seminár CVEK-u, ktorý bol určený pre pracovníkov regionálnej a miestnej samosprávy z celého Slovenska. Dopoludňajší blok seminára bol venovaný predstaveniu projektu a prezentácii výsledkov troch prípadových štúdií zameraných na lokálne integračné stratégie troch vybraných miest – Trnava, České Budějovice a Wiener Neustadt. Popoludňajší blok obsahoval prezentáciu právneho rámca integrácie štátnych príslušníkov tretích krajín na Slovensku, po ktorej nasledovala diskusia.
Program seminára:
9,30 – 10,00 Príchod a registrácia účastníkov
10,00 – 10,15 Prezentácia projektového zámeru a aktivít uskutočnených vrámci projektu
10,15 – 12,00 Prezentácia výskumných zistení z komparatívneho výskumu integrácie migrantov na lokálnej úrovni a diskusia k výskumným zisteniam
12,00 – 13,00 Prestávka na obed
13,00 – 13,45 Možnosti a aktivity samospráv v integrácii migrantov
13,45 – 15,30 Skúsenosti s integráciou migrantov na lokálnej úrovni – práca a diskusia v skupinách
Partneri: Department of Sociology, Faculty of Social Studies, Masaryk University, Brno
Institute for Research on Social Reproduction and Integration, Masaryk University, Brno
Institute of Sociology of the Academy of Sciences of the Czech Republic, Praha
TÁRKI Social Research Institute Inc., Budapešť
Institute of Public Affairs, Warszawa
Obdobie: 24. – 26. Júna 2010
Medzinárodná konferencia Migrations, rethinking contemporary migration events v Telči 24. – 26. júna 2010 bola druhou v rade a nadväzovala na úspešnú konferenciu uskutočnenú v Telči v roku 2008. Konferencia bola, podobne ako v roku 2008, organizovaná s cieľom vytvoriť priestor pre kvalitnú diskusiu o téme migrácie v súčasnom svete. Cieľom konferencie v roku 2008 bolo zmapovať ako je téma migrácie operacionalizované teoreticky i ako je k téme pristupované vo výskumníckej praxi. Ambíciou organizátorov konferencie bolo poukázať na možnosti sociálnych vied pri de-konštrukcii a falzifikovaní politík a praktík, ktoré sú prítomné v nacionalizovaných právnych normách.
Konferencia Migrations, rethinking contemporary migration events rozvíjala predchádzajúce témy a to v dvoch oblastiach, pričom každej z nich bol venovaný jeden deň:
Knowledge Production in Migration Studies
In this rather theoretical session we focused on the practices that, speaking of migrations, transformed an event into a research topic and interests that stand behind it. The production and circulation of knowledge on migration has a differing logic in the areas of politics, public life and the academic world. The crucial question has been what types of migration are discursively produced as a normal and deviating social process and how different discursive fields interfere.
Migrations Policymaking
Theoretical concepts and research findings are re-defined in the political sphere and thus shape contemporary migration events. Political players have usually only slight understanding for broader than a national perspective. To be part of the administration of the nation state also means in some way believing in this „real fiction“ or at the very least acting pragmatically in line with it. The essential impact on migrating people’s living conditions enlightens the ethical aspects of migrations policymaking.
Keynote speakers konferencie v roku 2010 boli:
Prof. Asa Kasher
Asa Kasher is the Laura Schwarz-Kipp Professor Emeritus of Professional Ethics and Philosophy of Practice and Professor Emeritus of Philosophy at Tel Aviv University in Israel. He is co-author of the Israel Defense Forces Code of Ethics, „The Spirit of the IDF: Values and Basic Principles,“ 1994. His research covers a broad range of topics in philosophy and ethics, including military ethics and medical ethics, and philosophy of language, as well as issues of Jewish identity. He wrote an influential defense of Israel’s ‘law of return’, justifying it as a form of affirmative action, following periods in which Jews were not allowed to immigrate to many countries. In 2000, Professor Kasher was awarded the Israel Prize for his work in philosophy and ethics.
Prof. Endre Sik
Endre Sik is a professor at the ELTE University, Department of Minority Studies, the director of the Centre for Refugee and Migration Studies at the Hungarian Academy of Sciences and of the National Focal Point of the European Union Centre for Monitoring Race and Xenophobia. For ten years he was the chairman of Refuge – Association for Helping Migrants. He served as the president of the Hungarian Sociological Association, of the Sociology Committee of the National Research Fund. He is a project manager at TÁRKI Research Institute Inc. His main fields of research are: migration, Diaspora; xenophobia, labour market, informal economy, households’ economic behaviour; social network capital.
Bližšie informácie možno nájsť na http://ivris.fss.muni.cz/migrations
Konferencia sa uskutočnila v Konvikte svatých Andělů
Evaluačný projekt pre Centre for Strategy & Evaluation Services
Partner: Centre for Strategy & Evaluation Services, Kent
Zadávateľ: European Commission, DG Employment, Social Affairs and Equal Opportunities
Trvanie: Január – Október 2010
Cieľom projektu Evaluation of ESF support for enhancing access to the labour market and the social inclusion of migrants and ethnic minorities bolo:
1. Analyzovať podporu Európskeho sociálneho fondu pri zlepšovaní prístupu migrantov a autochtónnych menšín na trh práce a zabezpečovaní ich sociálnej inklúzie;
2. Pripraviť odporúčania pre členské štáty EÚ pre implementáciu Operačných programov ESF pre programovacie obdobie rokov 2007-2013;
3. Identifikovať efektívne spôsoby ako odstraňovať bariéry integrácie migrantov a autochtónnych menšín na trh práce.
Evaluácia sa zamerala na intervencie ESF v programovacom období rokov 2000-2006, ako aj analyzuje implementáciu Operačných programov ESF v období 2007-2013. Evaluácia sa zároveň zaoberala aktivitami podporenými prostredníctvom EQUAL Community Initiative.
Evaluácia ponúkla komparatívnu analýzu 15 členských štátov EÚ pri ich snahe zvyšovať prístup migrantov a autochtónnych menšín na trh práce a to prostredníctvom prípadových štúdií a výskumných správ za jednotlivé členské krajiny.
CVEK sa vo svojej analýze zameral na analýzu situácie v Slovenskej republike. Výskumný tím vykonal semi-štrukturované rozhovory s tvorcami verejnej politiky i predstaviteľmi organizácií aplikujúcich projekty v prospech migrantov a autochtónnych menšín pri zlepšovaní ich postavenia na trhu práce. Výskumný tím CVEK-u analyzoval logiku intervencie programov ESF a EQUAL v Slovenskej republike. CVEK tak analyzoval prístup k migrantom a etnickým menšinám, koordináciu HP EqOp implementácie, úlohy rôznych inštitúcií Monitorovacieho procesu a príklady tzv. „good practices“.
Partneri: Willa Decius Association Krakow;
Asociace pro mezinárodní otázky Praha;
Foundation Cracovia Expres Krakow;
EuroRegio Ukraine Kyiv.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 4. – 17. Júla 2010
V roku 2010 CVEK spoluorganizoval už deviaty krát prestížnu Letnú školu V4 vo Wille Decius v Krakowe. Cieľom 9. ročníka Letnej školy bolo vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program umožňuje oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytuje účastníkom možnosť spoznať sa navzájom a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na programe sa zúčastnilo viac ako 50 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov i učiteľov) z krajín V4 – Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska, doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi.
Program deviateho ročníka Višegrádskej letnej školy zahŕňal témy ako EU Foreign Policy, global institutions, EU security policy, new wave of extremism, climate crisis a ďalšie. Východiskovým bodom pre diskusie o ekonomike, politike, sociálnych otázkach ako aj o masmédiách, umení a kultúre bol historický a kultúrny kontext strednej Európy. Semináre, workshopy, prednášky a diskusie viedli popredné osobnosti zo strednej a východnej Európy – intelektuáli, vedci, politici, zástupcovia rôznych firiem a mimovládnych organizácií, žurnalisti a umelci. Účastníci sa aktívne zapájali do programu a priblížili ostatným účastníkom svoju krajinu a jej kultúrne dedičstvo a tradície. Účastníci boli rozdelení do pracovných skupín a vytvorili vlastné projekty, ktorých cieľom bolo prehĺbiť spoluprácu medzi krajinami strednej a východnej Európy. Program doplňili študijné výlety a spoločenské akcie.
Organizátori zabezpečili:
– všetky semináre, workshopy, prednášky a pracovné materiály,
– ubytovanie a celodennú stravu,
– študijné výlety a spoločenské akcie,
Účastníci si hradili:
– cestovné náklady do Krakowa a späť,
– vlastné zdravotné poistenie,
– registračný poplatok vo výške 75 Euro.
Uzávierka podávania prihlášok bola 31. marca 2010.
Zo Slovenska sa Letnej školy zúčastnilo 9 účastníčok/kov:
Edita Bezdičková, FSS, Masarykova Univerzita, Brno
Pavol Kobárik, ESF, Masarykova Univerzita, Brno
Katarína Lokšová, FMV, Ekonomická Univerzita, Praha
Michal Polgár, FMV, Ekonomická Univerzita, Bratislava
Lívia Cseresová, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
Mária Nicolauvová, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
Jana Hrčková, PF, Univerzita Karlova, Praha
Jana Kočová, PF, Trnavská Univerzita, Trnava
Katarína Klingová, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
Zadávateľ: European Union Agency for Fundamental Rights (FRA)
Obdobie: Január 2010 – December 2010
V roku 2010 CVEK pokračoval v spolupráci s iniciatívou Ľudia proti rasizmu v práci na monitorovaní prejavov rasizmu a xenofóbie v Slovenskej republike. Európska sieť proti rasizmu a xenofóbii (RAXEN) bola založená Európskym monitorovacím centrom rasizmu a xenofóbie (EUMC), ktoré je v súčasnosti pretransformované na European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). Hlavnou úlohou je poskytovať orgánom Európskej únie a jej členom objektívne, spoľahlivé a vzájomne porovnateľné informácie o rasizme, xenofóbii, antisemitizme a tak napomáhať relevantným aktérom naformulovať účinné opatrenia pre boj s rasizmom a xenofóbiou.
Sieť RAXEN pozostáva z 25 národných skupín, v každej členskej krajine Európskej únie funguje jedna národná skupina. Národné skupiny sú partnerom FRA, prostredníctvom ktorých FRA získava potrebné informácie a údaje na národnej úrovni. Centrum pre výskum etnicity a kultúry v spolupráci s organizáciou Ľudia proti rasizmu tvoria národnú skupinu za Slovenskú republiku. Jednotlivé národné skupiny plnia úlohy stanovené FRA, zbierajú informácie a štatistické údaje o rôznych aktivitách v oblasti boja proti rasizmu a xenofóbii, vypracúvajú správy o celkovej situácii v jednotlivých krajinách a tiež správy o rasizme a xenofóbii v špecifických oblastiach (zamestnanosť, vzdelávanie, bývanie, atď.).
V roku 2010 CVEK pracoval na 2 tematických štúdiách, ktoré sa zameriavali ešte výraznejšie ako v minulých rokoch na postavenie azylantov a migrantov na Slovensku.
13. septembra 2010 vydala Agentúra Európskej únie pre základné práva (FRA) dve výskumné správy týkajúce sa problematiky kvality azylového konania v krajinách EÚ. Výskumné správy sú z časti založené na výpovediach žiadateľov o azyl z 27 krajín EÚ. Na Slovensku realizovalo výskum Centrum pre výskum etnicity a kultúry.
Obe správy je možné stiahnuť tu.
Medzinárodná organizácia pre migráciu v Bratislave vypracovala projekt „Migrácia v Slovenskej republike po vstupe do EÚ (2004-2008) – analýza migračných trendov a postojov verejnosti k otázkam migrácie a integrácie cudzincov.“
S ohľadom na rastúci tlak na prípravu a formuláciu migračných politík v Slovenskej republike bolo cieľom predkladaného projektu poskytnúť komplexné a aktuálne informácie a kvalifikované údaje o vývoji, trendoch a dopade medzinárodnej migrácie po vstupe SR do Európskej únie so špecifickým zameraním na analýzu postojov verejnosti k migrácii a integrácii migrantov.
Projekt bol rozdelený do dvoch výskumných komponentov. V rámci prvého komponentu analyzoval Dr. Boris Divínsky legálnu a nelegálnu migráciu, pracovnú imigráciu a emigráciu a naturalizáciu za obdobie 2004 – 2008. Druhou projektovou aktivitou bola realizácia výskumu verejnej mienky „Postoje verejnosti k migrantom a zahraničnej migrácii v SR so špecifickým zameraním na integráciu a zamestnávanie migrantov v SR.“ Výskum verejnej mienky, fokusové skupiny a organizáciu semi-štrukturovaných rozhovorov zabezpečoval CVEK, vedúcim výskumného teamu bol Dr. Michal Vašečka.
Výsledkom reprezentatívneho kvantitatívneho výskumu, fókusových skupín a semi-štrukturovaných rozhovorov je kniha Postoje verejnosti k cudzincom a zahraničnej migrácii v SR. Tá ponúka široký pohľad na rôzne aspekty zahraničnej migrácie na Slovensku a v mnohých ohľadoch prináša nové informácie o téme, ktorá na Slovensku nebola po roku 1989 skúmaná intenzívne a do hĺbky. Použité výskumné metódy pomohli spoznať názory populácie Slovenska na cudzincov a otázky migrácie, bližšie pomenovať obavy z migrácie, očakávania vo vzťahu k vláde a štátnej správe, ale aj odhaliť kultúrne pozadie postojov vo vzťahu k cudzincom a migrácii. Výskum priniesol viaceré poznatky, ktoré posúvajú poznanie o rôznych aspektoch migračných pohybov na Slovensku dopredu. Postoje k cudzincom a ich prípadnej migrácii sú najvýznamnejšie ovplyvňované pretrvávaním predsudkom vo vzťahu k nim, celkovo menšími kontaktmi s cudzincami ako vo väčšine iných krajín EÚ, zamieňaním cudzincov a azylantov, ako aj percepciou obyvateľov Slovenska o vlastnej chudobe a nemožnosti „postarať sa“ o iných. Napriek prevažne dobrým skúsenostiam s cudzincami žijúcimi na Slovensku väčšina respondentov odmieta zvyšovanie počtu cudzincov v krajine. Dôležitým aspektom je i silná etnizácia verejného priestoru a ochrana „jadrovej“ skupiny, ktorá je silne etnizovaná – namiesto delenia na občanov a ne-občanov je z dát zrejmé delenie na Slovákov, ne-Slovákov a ne-občanov.
Donor: Európsky fond pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín MV SR
Riešiteľ projektu: Ústav verejnej politiky FSEV UK
Partner: Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť
Obdobie: Január – December 2009
Projekt Kvalitný výskum – podmienka úspešnej integrácie bol podporený z Európskeho fondu pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín MV SR, z všeobecného programu „Solidarita a riadenie migračných tokov“.
Hlavným cieľom projektu bolo skvalitniť tvorbu integračnej politiky vychádzajúcej z odborných aktuálnych informácií o stave migrácie v SR, jej trendoch, príležitostiach a prekážkach identifikovaných expertmi na základe výskumu a skúseností iných krajín.
Výskumné aktivity sa zamerali najmä na absentujúce resp. nedostatočne pokryté oblasti výskumu integračnej politiky a legálnej migrácie. Súčasťou ich realizácie bol návrh na riešenie situácie na všetkých úrovniach, t.j. od tvorby strategickým materiálov a politík, cez ich implementáciu až po ich hodnotenie a monitoring.
Projekt pracoval s kvalitatívnymi i kvantitatívnymi prístupmi, využíval sekundárnu analýzu dát, obsahovú analýzu dokumentov a spracovanie odbornej literatúry vo výskumnej oblasti.
Pre naplnenie tohto cieľa sa vykonalo deväť aktivít, ktoré na seba komplementárne nadväzovali:
1. Komparatívny výskum integračných politík v iných štátoch so zameraním na riadenú migráciu;
2. Návrh nových indikátorov s cieľom skvalitniť hodnotenie a vývoj jednotlivých opatrní integračnej politiky;
3. Analýza pôsobenia jednotlivých aktérov v rámci integračnej politiky;
4. Kvalitatívny výskum zameraný na skúsenosti legálnych migrantov s integráciou v SR;
5. Analýza úrovne integrácie jednotlivých skupín legálnych migrantov;
6. Súhrnná analýza slabých a silných stránok integračnej politiky v SR;
7. Výskum v oblasti relevantnosti a vzájomnej prepojenosti medzi integračnými politikami a štátnou politikou v oblasti sociálnej inklúzie zameranej na pôvodné menšiny a marginalizované skupiny;
8. Vytvorenie prierezovej publikácie zhrňujúcej zistenia výskumných aktivít spolu s odporúčaniami na zmeny;
9. Seminár o výskumných zisteniach v oblasti integračnej politiky, spojený s prezentáciou publikácie uvedenej v aktivite č.7.
Výskumné otázky projektu:
1. Ako je chápaná integrácia migrantov v Slovenskej republike? Ako ju chápe tzv. väčšinová spoločnosť? Ako ju chápu migranti? Ako ju chápu policy-makers?
2. Do akej miery je integrácia, jej šírka a hĺbka ovplyvnená získavaním občianskych, politických sociálnych práv migrantmi?
3. Aký je cieľ integračných politík? Aký je cieľ implicitný a aký je explicitný cieľ integračných politík? Existujú skryté ciele, resp. ciele determinované štrukturálnymi podmienkami?
4. Ako sú tvorené integračné politiky?
5. Kto sú aktéri tvorby integračnej politiky? Zasahujú do tvorby integračnej politiky aj aktéri nevládny ako zamestnávatelia, univerzity, občiansky sektor?
6. Sú integračné politiky efektívne?
7. Sú integračné politiky relevantné?
8. Sú integračné politiky udržateľné?
9. Sú integračné politiky účinné?
10. Sú integračné politiky vplyvné?
11. Sú politiky konzistentné? Sledujú politiky konzistentne public-policy cycle?
12. Sú politiky vyhodnocované a je ich možné vyhodnocovať? Pri vyhodnocovaní sú vypracovávané cost-benefit analýzy?
13. Sú politiky prepojené inklúzie, integrácie a migračné politiky prepojené? V čom a ako sú prepojené? Je prepojenosť filozofická, koncepčná, alebo inštitucionálna?
14. Sú integračné politiky harmonizované s politikami, cieľmi a problémami EU? Ak áno, v čom? Reflektujú integračné politiky dlhodobé populačné projekcie?
15. Ktorí z aktérov integračnej politiky sú úspešní a prečo je tomu tak?
16. Aký je pohľad samotných migrantov na integračnú politiku v Slovenskej republike?
17. Je a môže byť politika integrácie v Slovenskej republike efektívna vzhľadom na očakávania migrantov?
18. Sú medzi skupinami, na ktoré je integračná politika zameraná, rozdiely? Je to reflektované v integračnej politike? Ak nie, do akej miery a akými spôsobmi by to malo byť reflektované?
19. Ako prežívajú jednotlivci proces integrácie?
Na záverečnej publikácii projektu „Integrácia migrantov – vieme čo chceme? Politiky integrácie v Slovenskej republike v komparatívnej perspektíve“ sa podieľalo 16 autorov:
Zuzana Bargerová,
Lucia Bezáková,
Peter Brnula,
Michal Cenker,
Elena Gallová-Kriglerová,
Alena Chudžíková,
Marek Harakaľ,
Daniela Jankelová,
Judit Kontseková,
Ctibor Košťál,
Ľudmila Malíková,
Juraj Mišina,
Tereza Modráková,
Alexandra Suchalová,
Michal Vašečka,
Robert Žitňanský.
Knihu vydal Ústav verejnej politiky Univerzity Komenského koncom roku 2009 s podporou Európskeho fondu pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín.
Donor: Európsky fond pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín; súčasť všeobecného programu Solidarita a riadenie migračných tokov; Ministerstvo vnútra SR
Partner: Nadácia Milana Šimečku
Obdobie: Apríl – December 2009
Centrum pre výskum etnicity a kultúry v partnerstve s Nadáciou Milana Šimečku realizovalo od apríla 2009 projekt Integrácia detí príslušníkov tretích krajín do vzdelávacieho systému. Projekt nadväzoval na pozitívne opatrenia realizované v oblasti vzdelávania pri integrácii detí štátnych príslušníkov tretích krajín a obohacoval ich inovatívnymi metódami, ktoré zabezpečia ich plnohodnotnú integráciu do spoločnosti.
Medzi prínosy projektu patria:
1. Výskum bariér integrácie týchto detí do školského systému;
2. Vytvorenie a experimentálne testovanie inovatívnych nástrojov integrácie;
3. Otvorenie verejnej diskusie o problémoch detí migrantov;
4. Otvorenie verejnej diskusie o potrebách zmien vo vzdelávacej politike.
Naplnením cieľov projektu vznikol súbor odporúčaní pre vzdelávaciu politiku a súbor integračných nástrojov využiteľných vo vzdelávacej praxi. Zistenia a odporúčania projektu majú napomôcť tvorcom verejných politík upraviť legislatívu na zaručenie efektívnejšej integrácie detí štátnych príslušníkov tretích krajín a učiteľom majú poskytnúť návody, techniky a aktivity aplikovateľné priamo vo výučbe na integráciu týchto detí v prostredí triedy, školy a miestnej komunity. Využitím participatívnej metodológie výskumu a aplikáciou získaných poznatkov do praxe má projekt ambíciu pozitívne ovplyvniť integráciu detí štátnych príslušníkov tretích krajín do majoritného prostredia.
Zadávateľ: European Union Agency for Fundamental Rights (FRA)
Obdobie: Január 2009 – December 2009
V roku 2009 pokračoval CVEK v spolupráci s iniciatívou Ľudia proti rasizmu v práci na monitorovaní prejavov rasizmu a xenofóbie v Slovenskej republike. Európska sieť proti rasizmu a xenofóbii (RAXEN) bola založená Európskym monitorovacím centrom rasizmu a xenofóbie (EUMC), ktoré je v súčasnosti pretransformované na European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). Hlavnou úlohou je poskytovať orgánom Európskej únie a jej členom objektívne, spoľahlivé a vzájomne porovnateľné informácie o rasizme, xenofóbii, antisemitizme a tak napomáhať relevantným aktérom naformulovať účinné opatrenia pre boj s rasizmom a xenofóbiou.
Sieť RAXEN pozostáva z 25 národných skupín, v každej členskej krajine Európskej únie funguje jedna národná skupina. Národné skupiny sú partnerom FRA, prostredníctvom ktorých FRA získava potrebné informácie a údaje na národnej úrovni. Centrum pre výskum etnicity a kultúry v spolupráci s organizáciou Ľudia proti rasizmu tvoria národnú skupinu za Slovenskú republiku. Jednotlivé národné skupiny plnia úlohy stanovené FRA, zbierajú informácie a štatistické údaje o rôznych aktivitách v oblasti boja proti rasizmu a xenofóbii, vypracúvajú správy o celkovej situácii v jednotlivých krajinách a tiež správy o rasizme a xenofóbii v špecifických oblastiach (zamestnanosť, vzdelávanie, bývanie, atď.).
10. júna 2010 European Agency for Fundamental Rights publikoval FRA Annual Report on Fundamental Rights v roku 2009, na ktorej spolupracoval aj CVEK.
Partneri: Willa Decius Association Krakow;
Asociace pro mezinárodní otázky Praha;
Foundation Cracovia Expres Krakow;
EuroRegio Ukraine Kyiv.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 28. júna – 11. júla 2009
Aj v roku 2009 CVEK spoluorganizoval prestížnu Letnú školu V4 vo Wille Decius v Krakowe. Cieľom už 8. ročníka Letnej školy bolo vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program umožňuje oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytuje účastníkom možnosť spoznať sa navzájom a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na programe sa zúčastnilo 47 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov, učiteľov a pod.) z Českej republiky, Maďarska, Poľska, Slovenska a Ukrajiny, doplnených o účastníkov z Rumunska, Ruska, Kyrgizstanu a Kosova. Študenti mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi.
Dr. Michal Vašečka prednášal opätovne na Letnej škole, v roku 2009 na tému „Europeisation of civil society„.
Slovensko reprezentovalo na 8. ročníku Letnej školy 10 účastníčok/ kov:
Martina Horánska, ESF, Masarykova Univerzita, Brno
Nora Križanová, Stredoeurópska Univerzita, Skalica
Marta Latináková, Bates College, Lewiston ME
Jarmila Mikušová, BISLA, Bratislava
Zuzana Nemethová, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
Zuzana Nováková, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
Ondrej Schütz, FSS, Masarykova Univerzita, Brno
Viera Slováková, Ekonomická Univerzita, Bratislava
Barbora Strapatá, Ekonomická Univerzita, Praha
Zuzana Tóthová, FSS, Masarykova Univerzita, Brno
Donor: Blokový grant pre MVO z finančného mechanizmu EHP, Nórskeho finančného mechanizmu a zo štátneho rozpočtu SR
Obdobie: September 2008 – August 2009
Od septembra 2008 CVEK realizoval teoreticko – empirický projekt zameraný na možnosti aplikovania teórie multikulturalizmu v slovenskom kontexte. Vychádzajúc z teórie a praxe multikulturalizmu, projekt priniesol pilotný výskum skúmania nových etnických, náboženských a rasových menšín na Slovensku.
Prvá, teoretická fáza projektu identifikovala potenciál a bariéry aplikácie multikulturalizmu v procese integrácie nových menšín (migrantov). Druhá, empirická fáza testovala obmedzenia integrácie a mapovala špecifiká slovenského kontextu pri implementácií multikultúrnej politiky. Metodológia použitá v projekte umožnila zároveň identifikovať očakávania príslušníkov nových menšín v možnostiach ich integrácie do majoritných inštitúcií.
Projekt posunul existujúce výskumy a navrhuje komplexný teoreticko-empirický model ďalšieho skúmania tejto problematiky. Okrem otvárania akademického diskurzu, výskum tiež priniesol nové dáta o menšinách a prispieva k formulovaniu budúcej verejnej politiky v oblasti integrácie nových menšín.
© 2023 CVEK vytvoril volar.name grafika Jakub Švrček