Zadávateľ: European Union Agency for Fundamental Rights (FRA)
Obdobie: Január 2008 – December 2008
Európska sieť proti rasizmu a xenofóbii (RAXEN) bola založená Európskym monitorovacím centrom rasizmu a xenofóbie (EUMC), ktoré je v súčasnosti pretransformované na European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). Hlavnou úlohou je poskytovať orgánom Európskej únie a jej členom objektívne, spoľahlivé a vzájomne porovnateľné informácie o rasizme, xenofóbii, antisemitizme a tak napomáhať relevantným aktérom naformulovať účinné opatrenia pre boj s rasizmom a xenofóbiou.
Sieť RAXEN pozostáva z 25 národných skupín, v každej členskej krajine Európskej únie funguje jedna národná skupina. Národné skupiny sú partnerom FRA, prostredníctvom ktorých FRA získava potrebné informácie a údaje na národnej úrovni. Centrum pre výskum etnicity a kultúry v spolupráci s organizáciou Ľudia proti rasizmu tvoria národnú skupinu za Slovenskú republiku. Jednotlivé národné skupiny plnia úlohy stanovené FRA, zbierajú informácie a štatistické údaje o rôznych aktivitách v oblasti boja proti rasizmu a xenofóbii, vypracúvajú správy o celkovej situácii v jednotlivých krajinách a tiež správy o rasizme a xenofóbii v špecifických oblastiach (zamestnanosť, vzdelávanie, bývanie, atď.).
Partneri: British Council a University of St. Andrews v Škótsku
Obdobie: Jún 2008 – Jún 2009
CVEK sa podieľal na projekte „Intercultural Navigators“, ktorý sa z podnetu British Council uskutočňuje v rokoch 2008 – 2010 v 12 európskych krajinách (Slovensko, Česká republika, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Maďarsko, Litva, Nórsko, Poľsko, Švédsko, Veľká Británia, Ukrajina). Cieľom projektu bolo vytvoriť sieť mladých lídrov (Intercultural Navigators), ktorí budú systematicky pracovať na praktickej prevencii sociálnej exklúzie a marginalizácie.
Dôležitou súčasťou projektu bol i výskum politickej mobilizácie a radikalizácie európskej mládeže (ESYM), ktorý bol koordinovaný a metodologicky zaštítený University of St. Andrews v Škótsku. V Slovenskej republike CVEK uskutočnil 300 semi-štrukturovaných interviews, ktoré sa spolu s rozhovormi z iných krajín stali základom pre Intercutural Navigation Manual. Projekt sa stal základom a pilotným výskumom pre budúci výskum na úrovni EÚ.
Na výskume politickej mobilizácie a radikalizácie európskej mládeže (ESYM) v CVEKu pod vedením Mgr. Petra Hlohinca participovali ako výskumníci študenti sociálnych vied z Univerzity Komenského:
Pavol Bellan (FF UK, sociológia)
Bc. Táňa Grauzelová (FSEV UK, sociálna antropológia)
Bc. Naďa Horňáková (FSEV UK, sociálna antropológia)
Peter Krištofič (FF UK, sociológia)
Lukáš Pikulík (FF UK, sociológia)
Bc. Gabriela Tydlitátová (FF UK, sociológia)
Partneri: Willa Decius Association Krakow; Asociace pro mezinárodní otázky Praha; Foundation Cracovia Expres Krakow; EuroRegio Ukraine Kyiv.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 6. – 19. júla 2009
CVEK aj v roku 2008 spoluorganizoval Letnú školu V4 vo Wille Decius v Krakowe. Cieľom Letnej školy bolo vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program umožňuje oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytuje účastníkom možnosť spoznať sa navzájom a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na programe sa zúčastnilo 50 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov, učiteľov a pod.) z Českej republiky, Maďarska, Poľska, Slovenska, Ukrajiny, Moldavska, doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi.
Dr. Michal Vašečka prednášal na 7. ročníku Letnej školy na tému „Paradigmal changes of multiculturalism in 21st century„.
Bližšie informácie:
1. Aktuality CVEK
2. Webová stránka Willa Decius
Slovensko na 7. ročníku Letnej školy reprezentovalo 8 študentov:
1. Eva Jakubčáninová, FH, Univerzita Karlova, Praha
2. Marianna Mišúrová, Univerzita Komenského, Bratislava
3. Tina Gyarfášová, FSS, Masarykova Univerzita, Brno
4. Matej Kresáč, ESF, Masarykova Univerzita, Brno
5. Lukáš Makovický, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
6. Peter Hlohinec, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
7. Stanislava Šimurdová, FSS, Aalborg University, Aalborg
8. Zuzana Kostovčíková, FF, Univerzita Konštantíma Filozofa, Nitra
Partner: Konferencia mimovládnych organizácií pri Rade Európy a
Generálny Direktorát pre demokraciu a politické záležitosti Rady Európy
Obdobie: 25. – 26. apríl 2008
CVEK v spolupráci s Konferenciou mimovládnych organizácií pri Rade Európy a Generálnym Direktorátom pre demokraciu a politické záležitosti Rady Európy zorganizoval seminár „NGOs and Civil Society: Promoters of Democracy and Active Citizenship“. Seminár sa uskutočnil v dňoch 25. – 26. apríla 2008 v priestoroch Ministerstva zahraničných vecí SR.
Seminár bol organizovaný v súvislosti s prioritami predsedníctva Slovenskej republiky v Rade ministrov Rady Európy (november 2007 – máj 2008), medzi ktoré patrí posilnenie participácie občianskej spoločnosti na procesoch rozhodovania na národnej i nad-národnej úrovni.
Hlavným cieľom seminára bolo sprostredkovanie kontaktov medzi mimovládnymi organizáciami v Slovenskej republike a medzinárodnými mimovládnymi organizáciami.
Bližšie pozri na anglickej stránke.
Kvantitatívny výskum realizovaný dotazníkovou metódou na reprezentatívnej vzorke žiakov II. stupňa základných škôl
Zadávateľ: Open Society Foundation
Obdobie: Január 2008 – Apríl 2009
Vzdelávací systém je podľa viacerých analýz realizovaných na Slovensku stále pomerne etnocentrický. Integrácia autochtónnych aj tzv. nových menšín dlhodobo zlyháva aj vďaka neefektívne fungujúcemu školskému systému. Učebné osnovy nereflektujú kultúrnu rozmanitosť Slovenska, učebnice neobsahujú takmer žiadne informácie o príslušníkoch národnostných alebo nových menšín. To má významný vplyv nielen priamo na možnosť integrácie iných etnických skupín, ale aj na formovanie postojov majoritnej spoločnosti, ktoré ovplyvňujú aj možnosti integrácie.
Multikultúrna výchova ako téma, ktorá inkorporuje otázku kultúrnej rozmanitosti do vzdelávacieho systému, môže byť efektívnym nástrojom pre integráciu týchto menšín aj prostredníctvom pozitívneho ovplyvňovania postojov majoritnej spoločnosti voči týmto menšinám. Jej efektívne zavedenie do školského systému však závisí od viacerých faktorov. Jedným z dôležitých faktorov, ktoré môžu ovplyvniť úspešné zavedenie multikultúrnej výchovy je poznanie postojov mladých ľudí k rôznym etnickým a náboženským skupinám. Identifikácia predsudkov a stereotypov môže pomôcť nastaviť formu multikultúrnej výchovy do podoby, aby výsledky jej implementácie boli čo najefektívnejšie.
Základným cieľom výskumu je identifikácia oblastí, na ktoré by mala byť multikultúrna výchova v budúcnosti zameraná a navrhnutie spôsobov, akými by mala byť implementovaná do vzdelávacieho systému.
21. apríla 2009 bola publikácia so zisteniami výskumu prezentovaná počas prezentácie a diskusie odborníkov v Galérii Nadácie otvorenej spoločnosti.
Medzinárodná konferencia v Telči
Partneri:
Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita Brno;
Přírodovědecká fakulta, Ostravská Univerzita Ostrava.
Donor: International Visegrad Fund
Obdobie: 29. máj – 1. jún, 2008
Medzinárodná konferencia Migrations, rethinking contemporary migration events bola organizovaná s cieľom vytvoriť priestor pre kvalitnú diskusiu o téme migrácie v súčasnom svete. Cieľom konferencie tak bolo zmapovať ako je téma migrácie operacionalizovaná teoreticky i ako je k téme pristupované vo výskumníckej praxi. Ambíciou organizátorov konferencie však bolo najmä poukázať na možnosti sociálnych vied pri de-konštrukcii a falzifikovaní politík a praktík, ktoré sú prítomné v nacionalizovaných právnych normách.
Konferencia bola rozdelená do dvoch častí:
1. Theorizing Migration
This session was focused on theoretical reflections of migration processes and their interpretations. The changes in understanding of what exactly does belong into this realm as well as possible consequences of theoretical thinking about migration policy and migration research were discussed.
2. Researching Migration
Researching migration is a practical as well as epistemological and political issue. The session posed several research methods in order to articulate the possibilities of different approaches. Special emphasis was put on the vitality of the interdisciplinary approach in studying migration and on demonstrations of innovative research approaches. A reviewed volume of the conference papers is being published in English language.
Program konferencie:
Csaba Szaló: Transnational Migrations: Cross-Border Ties, Homes, and Theories,
Jaanika Kingumets: Journey on Forefront: Diversifying Perceptions on Time and Space in International Migration
Radka Klvaňová: Conceptualizing Inclusion/Exclusion of Migrants in a Transnational Perspective: Ways of Belonging and Non-belonging in a Transnational Social Field
Any Correia Freitas and Philippe Lacour: Reconsidering the „Discoursive Turn“ in Social Sciences and Immigration Research
Václav Štětka: Imaginary Homelands: Diasporic Media Spaces and Consumption Practices
Lydia Morris: Managing Migration: Civic Stratification and Migrants´ Rights
Alice Szczepaniková: The Practice of Everyday Depoliticization: Relations of Power and Gendered Performances in NGO assistance to Refugees
Mojgan Rahbari: The Marginalized Integration Accounts of Foreign-trained Professional Migrants in Canada: an Analysis of Structural and Institutional Barriers to Integration
Heikki Kerkkanen: Cultural Governmentality in Finnish Integration Policy
Graeme Hugo: Circular Migration and Development: An Asia-Pacific Perspective
Damir Josipovič: Statistical Adaptation to Migration Data: The Post-socialist Perspective
Michal Růžička: Roma Migrations in Post-socialist Czecho-Slovakia
Stefan Rother: „Transnational Political Spaces“: Political Activism of Philippine Labor Migrants in Hong Kong
Wojciech Janicki: New European Post-national Society: Questioning Internal-international Migration Dichotomy
Výskum best practices v procese ochrany menšín v strednej Európe
Partneri:
Competence Centre of South Eastern Europe at the Karl-Franzens-University, Graz;
Institute for Minority Rights – EURAC, Bolzano;
Institute for Specialized Communication and Multilingualism – EURAC, Bolzano;
Institute for Ethnic Studies, Ljubljana;
Institute for Social and European Studies, Budapest;
Corvinius University, Budapest.
Obdobie: Január 2008 – Apríl 2009
Cieľom projektu bolo identifikovať najlepšie prístupy k ochrane práv menšín. Projekt bol zameraný na analýzu pozitívnych a negatívnych dopadov rôznych prístupov k autochtónnym menšinám. Komparatívnou analýzou existujúcej legislatívy a prostredníctvom empirického výskumu bola porovnávaná situácia autochtónnych menšín v kľúčových oblastiach ich života v Rakúsku, Taliansku, Slovinsku, Maďarsku, na Slovensku a Rumunsku, berúc do úvahy odlišný spoločenský, kultúrny, historický, politický a ekonomický kontext. Hlavný dôraz bol v projekte kladený na analýzu dopadov zavádzania opatrení na ochranu práv menšín na interetnické spolužitie, vzájomnú dôveru, fungovanie inštitúcií a vzťahy medzi štátmi.
Zadávateľ: European Union Agency for Fundamental Rights (FRA)
Obdobie: Január 2007 – December 2007
Európska sieť proti rasizmu a xenofóbii (RAXEN) bola založená Európskym monitorovacím centrom rasizmu a xenofóbie (EUMC), ktoré je v súčasnosti pretransformované na European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). Hlavnou úlohou je poskytovať orgánom Európskej únie a jej členom objektívne, spoľahlivé a vzájomne porovnateľné informácie o rasizme, xenofóbii, antisemitizme a tak napomáhať relevantným aktérom naformulovať účinné opatrenia pre boj s rasizmom a xenofóbiou. Sieť RAXEN pozostáva z 25 národných skupín, v každej členskej krajine Európskej únie funguje jedna národná skupina. Národné skupiny sú partnerom FRA, prostredníctvom ktorých FRA získava potrebné informácie a údaje na národnej úrovni.
Centrum pre výskum etnicity a kultúry v spolupráci s organizáciou Ľudia proti rasizmu tvoria národnú skupinu za Slovenskú republiku. Jednotlivé národné skupiny plnia úlohy stanovené FRA, zbierajú informácie a štatistické údaje o rôznych aktivitách v oblasti boja proti rasizmu a xenofóbii, vypracúvajú správy o celkovej situácii v jednotlivých krajinách a tiež správy o rasizme a xenofóbii v špecifických oblastiach (zamestnanosť, vzdelávanie, bývanie, atď.).
EC Project VC/ 2006/ 0309
Partner: Inštitút pre štúdium práce, Bonn
Obdobie: Január 2007 – December 2007
Výskum koordinovaný IZA Bonn sa zaoberal percepciou sociálnych podmienok etnických menšín a ich podmienok na trhu práce v krajinách EÚ. Výsledky výskumu boli začlenené do správy, ktorá boli doručená skupine expertov na vysokej úrovni.
Tzv. High Level Group tak dostala širšie informácie o možných zlepšeniach menšinovej politiky, a najmä názoroch na možné zmeny zo strany sprostredkovateľov. Tí sú priamo alebo nepriamo zapojení do procesu dosahovania sociálnej integrácie etnických menšín a ich účasti na trhu práce (t.j. združení zamestnávateľov a zamestnancov a vládnych a mimovládnych organizácií).
Partneri: Villa Decius Krakow, Magyar KözpontKraków, Asociace pre mezinárodní otázky Praha,Euroregio Ukraine, Kyiv.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 8. – 21. Júla 2007
Cieľom Višegrádskej letnej školy je vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program umožňuje oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytuje účastníkom možnosť navzájom sa spoznať a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na programe sa zúčastnilo viac ako 50 mladých ľudí z krajín V4 doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí majú možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi.
Višegrádska letná škola patrí medzi najrenomovanejšie alternatívne formy vzdelávania a spolupráce mladých ľudí v strednej a východnej Európe. Počas predchádzajúcich ročníkov vytvorili účastníci životaschopné projekty, na ktorých úspešne spolupracovali aj po skončení letnej školy. To dokazuje, že Višegrádska letná škola sa stala úspešným fórom pre vytváranie nových foriem spolupráce a dialógu medzi mladými ľuďmi v regióne.
Dr. Michal Vašečka prednášal na 6. ročníku Letnej školy na tému „Virtual society„.
Slovensko reprezentovalo na 6. ročníku Letnej školy 8 účastníčok/ kov:
Monika Bandúrová, FSEV, Univerzita Komenského, Bratislava
Eva Kullová, PF, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
Zuzana Majbová, FF, Univerzita Karlova, Praha
Karol Margeta, PF, Univerzita Komenského, Bratislava
Erika Okruhlicová, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
Alexandra Ormisová, Univerzita Konštantína Filozofa, Nitra
Alžbeta Tóthová, Roosevelt Academy a Utrecht University, Utrecht
Denisa Voskárová, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
Donor: UNDP a Braun & Partners network, Budapest
Obdobie: Marec 2007 – Október 2007
Centrum pre výskum etnicity a kultúry na zadanie UNDP na Slovensku uskutočnilo unikátny výskum spoločenskej zodpovednosti firiem, ktorý je súčasťou medzinárodnej štúdie o CSR, realizovanej v 8 krajinách strednej a východnej Európy a Turecku. Samotný prieskum realizovali experti CVEK v spolupráci s členmi medzinárodného expertného tímu.
Cieľom prieskumu bolo stanoviť úroveň spoločenskej zodpovednosti firiem na Slovensku a poskytnúť tak užitočný obraz o aktuálnej situácii, ako aj podať odporúčania zo strany stakeholderov pre jej zlepšenie. Výskum bol postavený na kvalitatívnych rozhovoroch so zástupcami 37 stredných a veľkých firiem na Slovensku a dvanástimi zástupcami stakeholdrov (MVO, médií, akademických inštitúcií, asociácií a zväzov, ministerstiev).
Výstupom projektu je medzinárodná štúdia Baseline Study on CSR Practices in the New EU Member States a správa za Slovensko, ktorá zahŕňa výsledky kvantitatívneho a kvalitatívneho výskumu. Správa s názvom Východisková štúdia o uplatňovaní CSR na Slovensku zároveň formuluje základné odporúčania pre rôznych aktérov aktívnych v oblasti presadzovania spoločenskej zodpovednosti na Slovensku.
20. júna 2007 prezentovala analytička CVEK Elena Gallová Kriglerová v sídle UNDP v Bratislave výsledky výskumu zástupcom firiem, médií, mimovládnych organizácií a štátnych inštitúcií.
Hlavný organizátor: Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita V Brne
Obdobie: 28. – 30. Júna 2007
CVEK sa v dňoch 28. – 30. júna 2007 podieľal na organizácii 8. postgraduálnej konferencie „Life in Motion: Shifting spaces, transcending times, crossing borders“. Konferencia bola úspešným pokračovaním série konferencií na SSEES-UCL v Londýne, GSSR IFiS PAN vo Varšave a University of California v Berkeley.
Partner: Inštitút pre výskum reprodukcie a integráciu spoločnosti, Fakulta sociálnych štúdií, Masarykova Univerzita Brno
Donor: International Visegrad Fund
Obdobie: 8. – 9. Júna 2007
CVEK spolu s Inštitútom pre výskum reprodukcie a integrácie spoločnosti Brno a s finančnou podporou zo strany Medzinárodného Visegrádskeho fondu zorganizoval 8. – 9. júna 2007 v Telči medzinárodnú konferenciu Procesy redefinície a rekonštrukcie pojmu národ v krajinách Strednej Európy.
Cieľom konferencie bolo prispieť k diskusii o možných redefiníciách národných identít v priestore strednej Európy. To by umožnilo nielen vytvárať lepšie podmienky pre rozvíjanie menšinových práv, ale aj zvyšovalo vzájomné porozumenie medzi krajinami strednej Európy.
Na konferencii sa zúčastnili experti z 10 krajín strednej Európy.
„Top 10“ závery z konferencie:
1. V Európe neexistuje konsenzus ohľadne pojmu národ (dvojité významy, problémy pri preklade, rôzne obsahy).
2. Dichotómia etnického a občianskeho elementu pri výskume pojmu národ prináša výskumníkom konceptuálne problémy.
3. Pojem národ by mal byť skúmaný za použitia funkcionalistickej paradigmy.
4. Funkcionalistická paradigma nevylučuje rozmýšľanie o menšinách a menšinových prácach aj v intenciách spravodlivosti.
5. Oveľa dôležitejšie ako študovať otvorený, agresívny nacionalizmus je potrebné sledovať prejavy banálneho nacionalizmu, symbolickej exklúzie a tribálneho myslenia.
6. Výskumníci by sa mali vyvarovať fetišizácii právnych definícií pojmu národ.
7. Jazyk konceptualizácie pojmu národ je veľmi často primordialistický.
8. Moderné národné štáty vytvárajú „koktail“ občianskych a etnických tradícií.
9. Úlohou výskumníkov je dekonštrukcia a falzifikácia politík a praktík, ktoré sú zakorenené v nacionalizovaných právnych normách.
10. Možnosťou prelomenia bludného kruhu je redefinícia “jadrovej” solidarity založenej na etnicite na solidaritu založenú na modernom občianstve.
CVEK pripravil z konferencie recenzovanú publikáciu v anglickom jazyku Nation Über Alles. Processes of Redefinition and Reconstitution of the Term Nation in Central European countries.
Partner: Global Politics
Obdobie: Marec 2007 – Máj 2007
CVEK sa podieľal na projekte Global Politics web magazine (www.globalpolitics.cz), v rámci ktorého mali študenti sociálnych vied z krajín V4 možnosť zapojiť sa súťaže Visegrad Essay Competition a tak prispieť k prebiehajúcej diskusii o vývoji v krajinách strednej Európe.
Študenti predkladali nepublikované eseje s dĺžkou maximálne 3500 slov na nasledujúce témy:
1. Spolupráca krajín V4 a jej perspektíva po rozšírení EÚ;
2. Spoločné politické a spoločenské identity v krajinách V4;
3. Populizmus a nacionalizmus v krajinách V4.
Zadávateľ: Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR
Obdobie: December 2006 – Máj 2009
Server www.digimedia.sk prinášal od decembra 2006 do októbra 2008 informácie o digitalizácii televízneho vysielania na Slovensku aj v zahraničí prostredníctvom aktuálnych správ, rozhovorov a článkov. Cieľovú skupinu portálu tvorili v prvom rade ľudia z odbornej verejnosti, televíznej a telekomunikačnej brandže, ako aj médií, pre ktoré má stránka slúžiť ako centrálny zdroj pri ďalšom informovaní koncových používateľov o problematike digitalizácie.
Neoddeliteľnou súčasťou úspešného zvládnutia procesu prechodu na digitálne televízne vysielanie je realizácia premyslenej a efektívnej komunikačnej kampane, ktorá vtiahne do hry kľúčového hráča, na postoji ktorého stojí a padá úspech celého procesu – bežného občana. Súčasťou tohto procesu je i www.digimedia.sk.
Centrum pre výskum etnicity a kultúry spustilo server digimedia.sk v decembri 2006 v rámci projektu Výskum legislatívnych a sociálno-ekonomických aspektov prechodu z analógového na digitálne pozemské TV vysielanie pre Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
Partneri:
Kurt Lewin Foundation, Budapešť
Institut für Publizistik und Kommunikations wissenschaft, Viedeň
Fakulta sociálních studií, Masarykova Univerzita, Brno
Obdobie: Október 2006 – Január 2007
Cieľom projektu bolo poskytnúť médiám relevantnú spätnú väzbu na spôsob a rozsah ich informovania o národnostných, etnických menšinách a migrantoch. Tento výskum je považovaný za úvod k zbieraniu údajov v mnohých krajinách, na základe ktorého budú vytvorené tréningové programy zamerané na novinárov.
Do výskumu boli zapojené Rakúsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko. V novembri 2006 prebehol vo všetkých týchto krajinách monitoring vybraných médií, pričom v prípade Slovenska išlo o:
Výstupom projektu sú štyri správy za jednotlivé krajiny, ktoré popisujú základný obraz menšín a migrantov v médiách. Slovenská správa poukazuje na to, že slovenské médiá reprodukujú stereotypy a predsudky voči národnostným menšinám a migrantom a v mnohých prípadoch posilňujú ich negatívny obraz v spoločnosti.
Zadávateľ: Európske monitorovacie centrum rasizmu a xenofóbie (EUMC)
Obdobie: Január 2006 – December 2006
Európska sieť proti rasizmu a xenofóbii (RAXEN) bola založená Európskym monitorovacím centrom rasizmu a xenofóbie (EUMC), ktoré je v súčasnosti pretransformované na European Union Agency for Fundamental Rights (FRA). Hlavnou úlohou je poskytovať orgánom Európskej únie a jej členom objektívne, spoľahlivé a vzájomne porovnateľné informácie o rasizme, xenofóbii, antisemitizme a tak napomáhať relevantným aktérom naformulovať účinné opatrenia pre boj s rasizmom a xenofóbiou.
Sieť RAXEN pozostáva z 25 národných skupín, v každej členskej krajine Európskej únie funguje jedna národná skupina. Národné skupiny sú partnerom FRA, prostredníctvom ktorých FRA získava potrebné informácie a údaje na národnej úrovni. Centrum pre výskum etnicity a kultúry v spolupráci s organizáciou Ľudia proti rasizmu tvoria národnú skupinu za Slovenskú republiku. Jednotlivé národné skupiny plnia úlohy stanovené FRA, zbierajú informácie a štatistické údaje o rôznych aktivitách v oblasti boja proti rasizmu a xenofóbii, vypracúvajú správy o celkovej situácii v jednotlivých krajinách a tiež správy o rasizme a xenofóbii v špecifických oblastiach (zamestnanosť, vzdelávanie, bývanie, atď.).
V roku 2006 boli hlavnými výstupmi projektu:
Partner: SGI (Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť)
Obdobie: Marec 2006 – December 2006
Elena Gallová Kriglerová spolupracovala s Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť na kvalitatívnom výskume zameranom na dopady vládnych opatrení na vzdelávanie rómskych detí. Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi aktérmi v oblasti vzdelávania (riaditelia základných škôl, riaditelia špeciálnych škôl, asistenti učiteľov, zamestnanci pedagogicko – psychologických a špeciálno – pedagogických poradní, starostovia obcí) boli identifikované základné problémy a bariéry uplatňovania rôznych opatrení zameraných na zlepšenie situácie vo vzdelávaní rómskych detí.
Výstupom projektu bol materiál Dopad opatrení zameraných na zlepšenie situácie rómskych detí vo vzdelávaní, ktorý okrem identifikovania pozitívnych a negatívnych dopadov opatrení na vzdelávací systém priniesol aj základné odporúčania a návrhy na zmenu niektorých opatrení.
Partner: Maďarská akadémia vied, Sociologický ústav, Budapešť
Obdobie: August 2006 – December 2006
Výskum bol súčasťou projektu PEACE – COM podporenom VI. Rámcovým programom RTD Európskej Komisie. Cieľom výskumu bolo získať informácie o osobnom a profesionálnom zázemí, ako aj o názoroch kľúčových aktérov vzťahov majority a Rómov na Slovensku, o hlavných príčinách konfliktnej atmosféry, potrebách a aktivitách aktérov, rovnako ako aj o vyjednávacích praktikách a zmierovacích iniciatívach. Za týmto účelom sa uskutočnilo 30 hĺbkových semištrukurovaných rozhovorov s rómskymi lídrami na Slovensku, ktoré boli ďalej kategorizované v širšom európskom kontexte.
Partner: ZORA – Združenie občanov pre regionálne aktivity
Obdobie: Február 2006 – December 2006
Cieľom široko poňatého projektu bolo pôsobenie v prospech budovania tolerantnej a multikultúrnej spoločnosti v regióne Gemera a zvýšenie úrovne citlivosti a empatie majoritného obyvateľstva voči znevýhodneným skupinám obyvateľstva. Za týmto účelom bola zo strany CVEK vypracovaná metodická príručka pre učiteľov a ostatnýchpracovníkov základných a stredných škôl, ktorí pôsobia v multi-etnických triedach. Príručka poskytuje informácie a vzorové postupy k zvládaniu multi-etnických problémov, ktoré sprevádzajú vyučovací proces a mimoškolské aktivity v týchto školách a poskytuje opis a riešenie situácií, ktoré žiakom pomôžu získať zručnosti pre lepšie uplatnenie sa na primárnom trhu práce.
Počas projektu boli uskutočnené 4 diskusné fóra s vybranými učiteľmi v oblasti Gemera, ako aj konzultácie s expertmi. Diskusné fóra s učiteľmi otvorili u učiteľov priestor pre reflexiu aktuálnych problémov multi-etnického vzdelávania a výchovy hlavne rómskych žiakov vo vzťahu k ich príprave na povolanie a zvýšili citlivosť učiteľov na doteraz ignorované a nedostatočne riešené témy a problémy. Diskusné fóra a následná príručka priniesli predstavu o možných postupoch a otestovali ich použiteľnosť v konkrétnych podmienkach Gemera.
© 2022 CVEK vytvoril volar.name grafika Jakub Švrček