Partner: SGI (Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť)
Obdobie: Marec 2006 – December 2006
Elena Gallová Kriglerová spolupracovala s Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť na kvalitatívnom výskume zameranom na dopady vládnych opatrení na vzdelávanie rómskych detí. Prostredníctvom hĺbkových rozhovorov s rôznymi aktérmi v oblasti vzdelávania (riaditelia základných škôl, riaditelia špeciálnych škôl, asistenti učiteľov, zamestnanci pedagogicko – psychologických a špeciálno – pedagogických poradní, starostovia obcí) boli identifikované základné problémy a bariéry uplatňovania rôznych opatrení zameraných na zlepšenie situácie vo vzdelávaní rómskych detí.
Výstupom projektu bol materiál Dopad opatrení zameraných na zlepšenie situácie rómskych detí vo vzdelávaní, ktorý okrem identifikovania pozitívnych a negatívnych dopadov opatrení na vzdelávací systém priniesol aj základné odporúčania a návrhy na zmenu niektorých opatrení.
Partner: Maďarská akadémia vied, Sociologický ústav, Budapešť
Obdobie: August 2006 – December 2006
Výskum bol súčasťou projektu PEACE – COM podporenom VI. Rámcovým programom RTD Európskej Komisie. Cieľom výskumu bolo získať informácie o osobnom a profesionálnom zázemí, ako aj o názoroch kľúčových aktérov vzťahov majority a Rómov na Slovensku, o hlavných príčinách konfliktnej atmosféry, potrebách a aktivitách aktérov, rovnako ako aj o vyjednávacích praktikách a zmierovacích iniciatívach. Za týmto účelom sa uskutočnilo 30 hĺbkových semištrukurovaných rozhovorov s rómskymi lídrami na Slovensku, ktoré boli ďalej kategorizované v širšom európskom kontexte.
Partner: ZORA – Združenie občanov pre regionálne aktivity
Obdobie: Február 2006 – December 2006
Cieľom široko poňatého projektu bolo pôsobenie v prospech budovania tolerantnej a multikultúrnej spoločnosti v regióne Gemera a zvýšenie úrovne citlivosti a empatie majoritného obyvateľstva voči znevýhodneným skupinám obyvateľstva. Za týmto účelom bola zo strany CVEK vypracovaná metodická príručka pre učiteľov a ostatnýchpracovníkov základných a stredných škôl, ktorí pôsobia v multi-etnických triedach. Príručka poskytuje informácie a vzorové postupy k zvládaniu multi-etnických problémov, ktoré sprevádzajú vyučovací proces a mimoškolské aktivity v týchto školách a poskytuje opis a riešenie situácií, ktoré žiakom pomôžu získať zručnosti pre lepšie uplatnenie sa na primárnom trhu práce.
Počas projektu boli uskutočnené 4 diskusné fóra s vybranými učiteľmi v oblasti Gemera, ako aj konzultácie s expertmi. Diskusné fóra s učiteľmi otvorili u učiteľov priestor pre reflexiu aktuálnych problémov multi-etnického vzdelávania a výchovy hlavne rómskych žiakov vo vzťahu k ich príprave na povolanie a zvýšili citlivosť učiteľov na doteraz ignorované a nedostatočne riešené témy a problémy. Diskusné fóra a následná príručka priniesli predstavu o možných postupoch a otestovali ich použiteľnosť v konkrétnych podmienkach Gemera.
Partner: Iuventa
Obdobie: August 2006 – November 2006
Kampaň All Different – All Equal prebiehala vo viacerých európskych krajinách a opierala sa o tri piliere: rozmanitosť, ľudské práva a participáciu. K jej prioritným oblastiam na Slovensku patrilo zvýšenie záujmu mládežníckych organizácií a neorganizovanej mládeže o rešpektovanie ľudských práv a základných slobôd, propagovanie princípu aktívneho občianstva a participácie mladých ľudí.
Slovenská republika ako členský štát Rady Európy spustila v roku 2006 kampaň „Každý iný – všetci rovní“. Cieľom kampane v Slovenskej republike bola podpora mladých ľudí a vytvorenie podmienok pre ich participáciu pri tvorbe spoločnosti založenej na rôznorodosti a inklúzii v duchu rešpektu, tolerancie a vzájomného porozumenia. Kampaň sa usilovala o oslovenie a zapojenie čo najväčšieho počtu mladých ľudí so špeciálnym dôrazom na obete diskriminácie a snažila sa prostredníctvom aktivít zapojiť do kampane aj školy a školské zariadenia.
V rámci kampane CVEK realizoval výskum názorov mladých ľudí pre potreby kampane. Výskum bol zameraný na tri základné oblasti:
Výsledky výskumu priniesli zaujímavé zistenia, ktoré môžu v budúcnosti prispieť k efektívnejšiemu skúmaniu danej problematiky, ale predovšetkým ku komplexnejšiemu prístupu k práci s mládežou. Jedným z parciálnych cieľov tohto výskumu bolo naformulovať základné odporúčania pre verejnú politiku zameranú na mládež, ktorá by mala zohľadňovať postoje a názory mladých ľudí, ale aj ich znalosti a ochotu participovať na občianskom živote spoločnosti. Výskum bol realizovaný metódou štandardného kvantitatívneho reprezentatívneho výskumu, pričom vzorku tvorilo 1.187 mladých ľudí vo veku 14 – 26 rokov. Terénny zber dát realizovala Agentúra sociálnych analýz ASA, s.r.o.
Zadávateľ: Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií
Obdobie: Jún 2006 – Február 2007
Cieľom projektu bolo analyzovať legislatívne a socio-ekonomické aspekty prechodu na digitálne terestriálne TV vysielanie, zozbierať potrebné dáta nevyhnutné pre stanovenie efektívnej komunikačnej stratégie, ako aj postupu vypínania analógového pozemného TV vysielania. V situácii, keď je na Slovensku nevyhnutné urýchliť proces prechodu na DVB-T, je rovnako nevyhnutné analyzovať legislatívne a socio-ekonomické aspekty tohto procesu, zozbierať dáta potrebné pre stanovenie efektívnej komunikačnej stratégie ako aj postupu vypínania analógového pozemného TV vysielania.
CVEK preto zrealizoval výskumy zamerané na spoznanie základných socio-ekonomických aspektov, ktoré môžu ovplyvniť rýchlosť a náklady prechodu na DVB-T (ekonomický potenciál domácností, vzťah k novým technológiám, divácke správanie, možný vývoj „televízneho správania“, schopnosť a ochota prijímania nových technológií atď.).
Neoddeliteľnou súčasťou úspešného zvládnutia procesu prechodu na digitálne televízne vysielanie je realizácia premyslenej a efektívnej komunikačnej kampane, ktorá vtiahne do hry kľúčového hráča, na postoji ktorého stojí a padá úspech celého procesu – bežného občana.
Súčasťou takejto kampane musí byť aj zdroj relevantných aktuálnych informácií primárne určený nie pre „koncových užívateľov“, ale pre cieľové skupiny, ktoré budú ďalej tieto informácie šíriť, spracúvať, a aj na ich základe rozhodovať. V rámci projektu sa v decembri 2006 spustil aj špecializovaný portál www.digimedia.sk, ktorý je informačným zdrojom nasmerovaným predovšetkým k médiám, k odbornej verejnosti a k decízorom.
Zadávateľ a koordinátor: Open Society Institute
Obdobie: Marec 2006 – December 2006
Projekt bol realizovaný v spolupráci s ESP (Education Support Program) a RPP (Roma Participation program), ktoré patria pod Open Society Institute. V roku 2005 OSI spustilo projekt Equal Access to Quality Education for Roma, ktorý nadväzuje na predchádzajúce správy zamerané na dodržiavanie práv menšín. Výstupom projektu má byť publikácia, ktorá bude obsahovať správy za jednotlivé krajiny zapojené do Dekády inklúzie Rómov.
Projekt bol zameraný predovšetkým na:
1. Existujúce vládne politiky zamerané na vzdelávanie rómskych detí,
2. Poskytnutie dát o základných indikátoroch vzdelávania,
3. Vytvorenie rámca pre ďalšie monitorovanie napĺňania cieľov Dekády rómskej inklúzie.
Elena Gallová-Kriglerová pracovala na tomto projekte ako špecialistka na vzdelávanie Rómov a pre správu za Slovensko spracovala tri kapitoly zamerané na:
1. Vzdelávací systém na Slovensku (štruktúra, financovanie, legislatíva),
2. Vládne politiky zamerané na vzdelávanie rómskych detí,
3. Prekážky a bariéry v prístupe ku vzdelávaniu.
Bližšie tu
Partner a koordinátor: Villa Decius Krakow
Donor: International Visegrad Fund
Obdobie: 9. – 22. Júla 2006
Cieľom dvojtýždňovej Letnej školy V4 bolo ponúknuť študentom z krajín V4 možnosť oboznámiť sa s rôznymi aspektmi fungovania stredoeurópskej spolupráce a bola zameraná na odbúravanie predsudkov a stereotypov jednotlivých etnických skupín.
Na programe sa zúčastnilo 50 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov, učiteľov a pod.) z Českej republiky, Maďarska, Poľska, Slovenska, Ukrajiny, Moldavska, doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi. Visegrádska letná škola patrí medzi renomované alternatívne formy vzdelávania a spolupráce mladých ľudí v strednej a východnej Európe.
Účastníci počas Letnej školy vytvorili životaschopné projekty, na ktorých úspešne spolupracovali aj po jej skončení. To poukazuje na to, že Visegrádska letná škola sa stala úspešným fórom pre vytváranie nových foriem spolupráce a dialógu medzi mladými ľuďmi v regióne.
Na Letnej škole prednášal opätovne Dr. Michal Vašečka a predniesol prednášku na tému „Global Village or Urban Jungle – isolation in developed societies„.
Slovensko reprezentovalo na 5. ročníku Letnej školy 8 účastníčok/ kov:
Ondrej Gažovič, PF, Masarykova Univerzita, Brno
Irena Jenčová, Ústav etnológie SAV, Bratislava
Zuzana Kopajová, FSV, Univerzita Karlova, Praha
Lukáš Milan, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
Silvia Pňačková, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
Michal Šimečka, FSV, Univerzita Karlova, Praha
Michal Šipoš, FF, Univerzita Komenského, Bratislava
Ivana Šmicová, Univerzita Mateja Bela, Banská Bystrica
Evaluation of the Impact of Inclusion Policies under the Open Method of Co-ordination
Donor: European Commission
Obdobie: Január – December 2006
Partneri:
European Centre for Minority Issues, Germany
The Institute for European Studies, Estonia
The Research Institute for Labour and Social Affairs, Czech Republic
The Baltic Institute of Social Sciences, Latvia
The Institute for Ethnic Studies, Slovenia
The Institute of Sociology, University of Lund, Sweden
The National Action Plans (NAPs) implemented by European Union member states through the Open Method of Co-operation (OMC) do not have a noticeable representation of the aspect of culture in promoting social inclusion. Even though culture was introduced in several NAPs in terms of cultural activities and access to culture, there is a need to point out how these policies can enhance the social inclusion of ethnic minorities.
The project „Aspects of Culture in the Social Inclusion of Ethnic Minorities“ looked to review the cultural policies introduced in the NAPs of six Member States of the European Union, namely Czech Republic, Estonia, Latvia, Slovak Republic, Slovenia and Sweden. The main task has been to analyze their impact on the promotion of the social exclusion of ethnic minorities, including Roma/Sinti groups together with piloting a set of Common Inter – Cultural Indicators (CICIs) possible for cost-effectiveness analyses and benchmarking within the EU.
Dôležité zistenia analýzy:
1. Social inclusion policies are uneffective in general as far as Roma are concerned.
2. Inter-ethnic relations toward Roma matters more than any integration policy.
3. Integration policies toward Roma are being in place more because of existence of a pressure from outside the country than due to interest of officials or public.
4. The most important question remains whether Roma in Slovakia have where to integrate without full assimilation.
5. Not only cost-effectiveness analysis is not possible, but we do not know „costs“. Cost-effectiveness has no been done so far in Slovakia, institutions tend to gather all possible types of data without ambitions to assess their impact.
6. The only sphere where we can identify „costs“ on marginaliyed minorities is the sphere of support culture activities.
Aktivity CVEK-u počas projektu:
1. The research team of the CVEK started its activities on the project at the beginning of March 2006 according to guidelines from the first preliminary workshop in Flensburg at the end of February 2006. The workshop raised a number of problems reflecting the complexity of the subject and Slovak representatives agreed on the necessity to consecrate part of the report to a general definition of culture to give the opportunity to consequently define social inclusion and how to measure it. The most crucial issue was the debate on the definition of a working framework of cultural indicators. The Slovak team followed a decision to stack out as three preliminary indicators the issues of Education, Media and Participation.
2. Firstly, the Slovak research team started to elaborate a description of the situation of minorities, including their current and historical situation, and particularly their legal situation.
3. Secondly, the research team worked during March 2006 on collection and analysis of the all materials mentioning in any way national minorities and particularly Roma in Slovakia. Slovak NAP on social inclusion has been analyzed deeply in order to be prepare focus groups with experts on social inclusion from Slovakia.
4. At the beginning of April 2006 the research team started its to prepare the Focus Group session on NAP on Social Inclusion in Slovakia that took place in Štúrovo, April 14, 2006, with experts from NGOs, academic institutions, and state administration. The focus group has been leaded by Dr. Michal Vašečka and it took 3 hours. The primary goal of the focus group has been to discuss 5 issues:
a. Goals that government of Slovakia wants to achieve by particular arrangements;
b. Evaluate the complexity and multidimensionality of the NAP on social inclusion;
c. Evaluate the focus on segregated Roma as the most vulnerable minority;
d. Evaluate the understanding of the term culture;
e. Discuss both positive and negative outcomes of support for cultural activities of the minority.
Group of experts agreed that National Action Plan on Social Inclusion is not focused primarily on Roma communities and as a whole is insufficient and one-dimensional. They reached the agreement that more usable, although also very limited material, is National Action Plan of the Slovak Republic Regarding the Decade of Roma Inclusion 2005 – 2015, that has been approved by the government of Slovakia. This document approaches issues of social inclusion in more complex way, although it is worth to note that this document has been initiated from outside of Slovakia – by the World bank and Open Society Institute .
5. The research team afterwards analyzed the focus group results. The Slovak NAP on social inclusion has been identified by the group of experts as one-dimensional, focused primarily on economic dimension of the problem. Experts in the course of discussion defined also other social exclusion mechanisms. According to them, the social exclusion concept is more complex and broad in the first line. The advantage of using more complex approach is the fact that social exclusion is not being reduced to the most frequently used monetary (insufficient income) or consumption dimension (insufficient consumption). It means shift of emphasis from the financial handicap to its multidimensional character, i.e. identifying the different consequences caused by social exclusion. Group of experts identified as one of the greatest challenges a fact that NAP on social inclusion cannot be complex in relation to a Roma population because of inability to identify target group. Problems with statistics arise from the incongruity between data on ethnicity (gathered before 1989 on the basis of people’s anthropological characteristic, affinity towards a certain type of settlement, and even an evaluation of preferred lifestyle) and data on nationality (gathered on the basis of self-declaration in population censuses after 1989). Throughout the transformation period, statistics on the number of Roma has originated from three sources, all of which are inaccurate and potentially misleading. The group of experts identified as the most visible problem of a NAP lack of focus on segregated Roma communities that may be deemed to be those which live in separated or segregated settlements. The last statistics on Roma settlements were collected during the former communist regime and date back to the end of 1988 when there were 278 settlements in Slovakia, from this number 230 were located in the then designated Eastern Slovak Region. The most striking for the group of experts has been a fact of missing bridge between cultural policies and social inclusion. Factor of culture is understood in a very narrow sense of supporting Roma culture in the same way as a culture of other national minorities is being supported. Usually therefore, different folklore groups are being supported what only confirm prejudices and stereotypes of Roma. What is completely missing in the NAP on social inclusion is a support for culture in a sense of increasing participation. A support for cultural activities is a very important for the social cohesion of the society and increase of the dignity of socially excluded persons.
6. The research team as the next step of the research analyzed different inclusion policies of the Slovak republic in the spheres of Education, Employment, Inter-cultural dialogue, and Media.
7. The research team decided to discuss preliminary results during the so-called pre-dissemination meeting with some of representatives of the state administration in Bratislava. The seminar took place on July 7, 2006 and it took 3 hours. Governmental plenipotentiary raised several questions and doubts concerning the project and she evaluated the project as an extremely ambitious.
8. The results of the first phase of the project were presented during the 2nd working seminar in Flensburg on July 13 -14, 2006.
9. After the 2nd working seminar in Flensburg new important dimension of the project has been highlighted – to assess cost effectiveness of the programs and projects oriented on Roma in Slovakia. These data, however, do not exist, in fact, they should not be gathered at any stage according to the Constitution of the Slovak republic. Therefore, Slovak team decided to continue the research according to two lines – terrain gathering data in 5 primary schools in Eastern Slovakia in May 2006 and gathering of opinion of broadly defined experts on social inclusion matters on indicators and possibilities of cost-effectiveness analysis by using a questionnaire (August 2006).
10. During September 2006 Slovak research team analyzed results of the questionnaire and junior assistants were searching for all possible data that would enable the research team to conduct cost effectiveness analysis. The search has no been particularly successful therefore a research team included into the final report only selected data that describes to certain extent the scope of the problem.
11. On October 6, 2006 Slovak research team organized a dissemination seminar summarizing the whole project. Dissemination seminar took place in Bratislava with a participation of 26 participants both from NGOs and governmental bodies. A seminar brought extremely fruitful discussion about chances to assess cost-effectiveness of any programs and projects concerning Roma and national minorities in general.
12. The results of the second phase of the project were presented during the 3rd working seminar in Flensburg on October 15 -16, 2006.
Donor: Ministerstvo zahraničných vecí SR
Obdobie: November 2005 – Január 2006
Cieľom analýzy bolo zmapovanie postavenia slovenskej národnostnej menšiny v krajinách stredoeurópskeho priestoru v komparatívnej perspektíve. Takáto analýza bola potrebná po vstupe SR do EÚ z hľadiska zmenenej situácie po vstupe do EÚ. Ako členská krajina EÚ Slovenská republika disponuje novými možnosťami pozitívne ovplyvňovať situácia krajanov v krajinách stredoeurópskeho priestoru a rozvíjať novú kvalitu vzťahov s okolitými krajinami. Analýza sa však opiera o ne-etnické anti-primordiálne chápanie národa a ponúka návrh na paradigmálnu zmenu politík smerujúcim ku krajanom.
© 2023 CVEK vytvoril volar.name grafika Jakub Švrček