Táto publikácia je výstupom kvantitatívneho reprezentatívneho výskumu, ktorý sa
zameriaval na nadmerné zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych škôl. Prináša cenné dáta
o formách a spôsoboch zaraďovania detí do špeciálnych škôl. V analytickej rovine poukazuje
na rôzne aspekty príčin, foriem a dôsledkov neoprávneného vzdelávania detí v špeciálnych
školách.
Publikácia je výsledkom kvantitatívneho výskumu, ktorý bol zameraný na skúmanie postojov
detí základných škôl k menšinám, kultúrnej rozmanitosti a migrantom. Zároveň v teoretickej
rovine popisuje etnickú diverzitu a jej miesto v súčasnej spoločnosti. Multikultúrnej výchove
ako prostriedku nazerania na kultúrnu rozmanitosť v teórii a praxi sa venujú dve kapitoly
knihy. Tá zároveň obsahuje aj odporúčania pre učiteľov a vzdelávaciu politiku na Slovensku.
Kľúčové slová: multikulturalizmus, menšiny, žiaci základných škôl, vnímanie odlišností, vzdelávanie
V posledných dvoch desaťročiach bolo prijatých viacero opatrení na zlepšovanie prístupu
rómskych detí k vzdelávaniu. Táto krátka analýza realizovaná pre Inštitút pre dobre
spravovanú spoločnosť (SGI) v roku 2006 poukazuje na niektoré zásadné dopady a
(ne)úspechy implementovania jednotlivých opatrení.