CVEK

30. 11. 2006

Prieskum názorov mladých ľudí pre potreby kampane All Different – All Equal

Partner:  Iuventa

Obdobie:  August 2006 – November 2006 

Kampaň All Different – All Equal prebiehala vo viacerých európskych krajinách a opierala sa o tri piliere: rozmanitosť, ľudské práva a participáciu. K jej prioritným oblastiam na Slovensku patrilo zvýšenie záujmu mládežníckych organizácií a neorganizovanej mládeže o rešpektovanie ľudských práv a základných slobôd, propagovanie princípu aktívneho občianstva a participácie mladých ľudí.

Slovenská republika ako členský štát Rady Európy spustila v roku 2006 kampaň „Každý iný – všetci rovní“. Cieľom kampane v Slovenskej republike bola podpora mladých ľudí a vytvorenie podmienok pre ich participáciu pri tvorbe spoločnosti založenej na rôznorodosti a inklúzii v duchu rešpektu, tolerancie a vzájomného porozumenia. Kampaň sa usilovala o oslovenie a zapojenie čo najväčšieho počtu mladých ľudí so špeciálnym dôrazom na obete diskriminácie a snažila sa prostredníctvom aktivít zapojiť do kampane aj školy a školské zariadenia.

V rámci kampane CVEK realizoval výskum názorov mladých ľudí pre potreby kampane. Výskum bol zameraný na tri základné oblasti:

  1. a)Rozmanitosť a znevýhodnenie– vnímanie odlišnosti, tolerancia k iným, názory na znevýhodnenie a diskrimináciu, vzťahy mladých ľudí s príslušníkmi národnostných, sexuálnych, náboženských menšín a inak znevýhodnených skupín mladých ľudí.
  2. b)Ľudské práva– znalosti z oblasti ľudských práv, názory na vzdelávanie k ľudským právam na Slovensku, dodržiavanie ľudských práv.
  3. c)Občianska participácia mladých ľudí a neformálne vzdelávanie– miera participácie mladých ľudí na živote spoločnosti, organizovanosť mladých ľudí a záujem o aktivity súvisiace s témami kampane.

Výsledky výskumu priniesli zaujímavé zistenia, ktoré môžu v budúcnosti prispieť k efektívnejšiemu skúmaniu danej problematiky, ale predovšetkým ku komplexnejšiemu prístupu k práci s mládežou. Jedným z parciálnych cieľov tohto výskumu bolo naformulovať základné odporúčania pre verejnú politiku zameranú na mládež, ktorá by mala zohľadňovať postoje a názory mladých ľudí, ale aj ich znalosti a ochotu participovať na občianskom živote spoločnosti. Výskum bol realizovaný metódou štandardného kvantitatívneho reprezentatívneho výskumu, pričom vzorku tvorilo 1.187 mladých ľudí vo veku 14 – 26 rokov. Terénny zber dát realizovala Agentúra sociálnych analýz ASA, s.r.o.

 

hore