Medzinárodný výskumný projekt realizovaný na reprezentatívnej vzorke 100 škôl
Zadávateľ: Rómsky vzdelávací fond, Budapešť
Obdobie: Jún 2008 – August 2009
Výskum bol realizovaný v spolupráci s Rómskym vzdelávacím fondom. Jeho zámerom bolo analyzovať situáciu v oblasti nadmerného zaraďovania rómskych detí do špeciálnych škôl pre žiakov s mentálnym postihom. Metodológia výskumu bola vypracovaná Rómskym vzdelávacím fondom a CVEKom v spolupráci s ERRC a EUMAP. Cieľom bolo vytvoriť porovnateľné dáta zo skupiny štúdií troch krajín (t.j. Česká Republika, Srbsko a Slovensko). Výskum pozostával z dvoch hlavných častí.
Prvá časť si kládla päť základných cieľov spoločných pre všetky krajiny podieľajúce sa na výskume:
1. Odhadnúť počet rómskych žiakov v systéme špeciálnych škôl
2. Preskúmať možnosti vzdelávania rómskych žiakov zo segregovaných osídlení.
3. Porovnať bežné a zúžené študijné osnovy používané v bežnom a špeciálnom vzdelávaní.
4. Porovnať možnosti pre ďalšie vzdelávanie a dostupné zamestnanie absolventov špeciálneho vzdelávania s možnosťami dostupnými absolventom bežného vzdelávania.
5. Vypracovanie analýzy rentability porovnávajúcej špeciálne a bežné systémy vzdelávania z pohľadu nákladov pre štát.
Zatiaľ čo prvá časť výskumu bola navrhnutá pre maximalizovanie porovnateľnosti medzi troma krajinami, druhá časť bola zameraná na vlastnosti vzdelávacieho systému Slovenska, ktoré ho odlišujú od krajín ako Česká Republika či Srbsko. Ciele kladené v druhej časti projektu možno zhrnúť takto:
1. Analyzovať podnety pre zaraďovanie a preraďovanie na špeciálne školy
2. Analyzovať príčiny pretrvávajúceho status quo a záujem relevantných inštitúcií na udržaní súčasného stavu
3. Formulovať odporúčania namierené na odstránenie nadpriemerného zastúpenia Rómov v špeciálnom vzdelávaní.