Donor: Open Society Institute (OSI)
Obdobie realizácie: apríl 2014 – január 2016
Projekt je realizovaný v spolupráci s rumunskými (FRCCF), argentínskymi (CIPPEC) a mexickými (Vía Educación) partnermi a zameriava sa na identifikáciu dobrých príkladov praxe v oblasti inkluzívneho vzdelávania na základných školách. Na základe projektovej metodológie boli vybrané tri školy v každej krajine, ktoré sa pokúšajú o zavedenie inkluzívnych princípov do praxe. V rámci týchto škôl bol realizovaný kvalitatívny výskum zameraný na celkovú filozofiu školy, schopnosť školy vysporiadať sa s rozmanitosťou detí, prístup k deťom, spôsob výuky a komunikáciu školy s rodičmi i so širšou komunitou. Výstupom projektu sú tri prípadové štúdie z každej krajiny, ktoré je možné vzhliadnuť na webových stránkach projektu www.schoolforeveryone.org.
Zadávateľ: Rómsky vzdelávací fond (REF)
Obdobie realizácie: marec 2015 – jún 2015
CVEK bol vybraný pre realizáciu externej evaluácie projektu s názvom “Investícia v rannom detstve – podpora sociálnej inovácie a integrácie Rómov.” Uvedený projekt v rokoch 2013 a 2014 realizoval Úrad splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity v spolupráci s Rómskym vzdelávacím fondom (REF) a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). Projekt bol finančne podporený Európskou komisiou v rámci programu PROGRESS. Úlohou CVEKu je z pozície nezávislých expertov realizovať kvalitatívny výskum a na jeho základe vytvoriť analytickú správu o priebehu a dopadoch projektu, ako aj sformulovať odporúčania pre budúcu realizáciu podobného projektu na Slovensku alebo v zahraničí.
Donor: Európsky fond pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín
Obdobie realizácie: 1. apríl 2014 – 30. jún 2015
ZMOS v spolupráci s expertkami CVEKu poskytuje formou testovania pilotných opatrení piatim vybraným mestám asistenciu v oblasti integrácie cudzincov.
Hlavným cieľom projektu je zvyšovanie know-how a zmena postojov lokálnych aktérov v oblasti zavádzania integračných politík na lokálnej úrovni/úrovni miest a obcí prostredníctvom vzdelávacích aktivít.
Okrem toho sa projekt zameriava aj na prípravu a zavádzanie lokálnych stratégií integrácie migrantov do každodennej praxe samosprávy v rámci pilotných projektov v piatich vybraných mestách.
Súčasťou projektu sú
– informačno-komunikačné aktivity: informačné dní v mestách, verejné diskusie, cyklus videorozhovorov, konferencia;
– vzdelávacie aktivity: tréningy pre zástupcov a zástupkyne samospráv, vypracovanie metodiky pre tvorbu lokálnej stratégie integrácie cudzincov;
– pilotná schéma zavádzania politík integrácie v piatich vybraných mestách: priama aplikácia lokálnych stratégií integrácie cudzincov;
– podpora pri koordinácii aktivít miest a obcí v oblasti integrácie cudzincov.
Viac informácií o projekte a realizovaných aktivitách je dostupných na webstránke projektu www.projektbuk.sk.
![]() |
Projekt je financovaný Európskou úniou z Európskeho fondu pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín na roky 2007 – 2013. Solidarita pri riadení migračných tokov |
Donor: Fond pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014 (správcom Fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti)
Obdobie realizácie: január 2014 – december 2015
Projekt analyzuje situáciu rómskych detí v detských domovoch s dôrazom na etnický aspekt, diskrimináciu a porušovanie práv detí. Detailne sa venuje problematike vyňatia detí z rodiny, umiestňovania v jednotlivých typoch starostlivosti, a prístupu k rómskym deťom ako k špecifickej skupine detí v ústavnej starostlivosti.
Analytické aktivity projektu sa zároveň zaoberajú procesom deinštitucionalizácie ústavnej starostlivosti o deti a existenciou podporných a alternatívnych služieb sledujúcich najlepší záujem dieťaťa.
Súčasťou projektu sú aj advokačné aktivity a semináre pre odborníkov, ktorých cieľom bude vypracovanie stratégií, konkrétnych opatrení a komunikácie s cieľom ovplyvniť verejné politiky a nazeranie na problematiku prístupu k rómskym deťom v inštitucionálnej starostlivosti, odstraňovanie predsudkov a prípadnej diskriminácie.
Projekt Rasové predsudky a diskriminácia v detských domovoch – čas na zmenu bol podporený sumou 44 253 eur z Fondu pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014. Správcom Fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Cieľom projektu Rasové predsudky a diskriminácia v detských domovoch – čas na zmenu je podpora demokratických hodnôt, vrátane ľudských práv.
Donor: Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd
Obdobie: september – december 2013
Cieľom projektu je podpora zvyšovania ochrany práv národnostných, etnických a náboženských menšín na Slovensku prostredníctvom monitorovacích, analytických a advokačných aktivít. Aktivity sa zameriavajú na zosúladenie menšinových politík na Slovensku s medzinárodnými ľudskoprávnymi štandardmi.
Dlhodobým cieľom projektu je zmena verejného diskurzu o menšinách, ktorá by vychádzala z perspektívy rešpektu ľudskej dôstojnosti každého človeka.
Výstupom projektu sú dve vydania kritického štvrťročníka Menšinová politika na Slovensku a vydanie výročnej správy o menšinovej politike za rok 2013.
Donor: Fond pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014 (správcom Fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti)
www.eeagrants.org www.osf.sk www.eeango.sk
Obdobie realizácie: september 2013 – august 2015
Projekt posilňuje kapacity verejnej správy pri začleňovaní rómskej menšiny využitím poslednej prelomovej novely antidiskriminačného zákona umožňujúcej prijímanie dočasných vyrovnávacích opatrení (DVO) na etnickom a rodovom základe.
Analytické aktivity projektu sa zameriavajú na prípravu schém DVO berúc do úvahy rodový rozmer znevýhodnenia v kľúčových oblastiach: vzdelávanie a zamestnanosť.
Návrhy DVO budú vychádzať aj z konzultácií s rómskymi mimovládnymi organizáciami a verejnou správou. Súčasťou projektu budú aj návrhy využitia DVO v nasledujúcom programovom období využívania štrukturálnych fondov EÚ.
V rámci projektu sme nadviazali spoluprácu s Trnavským samosprávnym krajom a Ekonomickou univerzitou s cieľom podporiť zavádzania DVO v praxi.
Súčasťou projektu sú aj advokačné aktivity, ktorých cieľom bude prijímanie metodík využívania DVO ústrednými orgánmi štátnej správy. Komunikácia so širšou verejnosťou bude vychádzať z poukazovania na úspešné príklady z praxe.
Projekt Presadzovanie rovnosti príležitostí pre Rómov a Rómky prostredníctvom dočasných vyrovnávacích opatrení bol podporený sumou 85.000 EUR z Fondu pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014. Správcom fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Cieľom projektu je v spolupráci s vybranou univerzitou a jedným samosprávnym krajom pripraviť a implementovať schémy dočasných vyrovnávacích opatrení.
Donor: International Visegrad Fund
Vedúca organizácia: Institut pro europskou politiku EUROPEUM
Partneri:
Cieľom projektu je porozumenie spôsobu, akým politické strany komunikujú o otázkach národnej identity v krajinách strednej Európy a v Nemecku.
Prostredníctvom analýzy rôznych dokumentov (napr. volebné programy, parlamentné rozpravy a pod.) identifikujeme, akým spôsobom politické elity konceptualizujú témy národnej identity, menšín, migrácie a iné.
Projekt sa špecificky orientuje na mladých ľudí a na spôsoby, akými prijímajú a vyhodnocujú politické diskurzy o otázkach národnej identity a menšín. Súčasťou projektu budú aj návrhy riešení vo vzdelávaní, ktoré by pomohli predchádzať nekritickému prijímaniu nacionalistických ideí.
Donor: Think Tank Fund of the Open Society Foundations
Obdobie: júl 2013 – júl 2015
Cieľom projektu je vytvoriť širokú občiansku platformu – verejné fórum, ktoré bude predstavovať protiváhu k čoraz radikálnejšej, diskriminačnej a protimenšinovej rétorike.
Súčasťou tohto programu je aj presadzovanie opatrení s cieľom zlepšovať ľudskoprávne aj inkluzívne vzdelávanie na všetkých úrovniach vzdelávacieho systému. Okrem toho sa projekt zameriava aj na presadzovanie politík rovnosti príležitostí a zlepšovanie participácie menšín na rozhodovacích procesoch.
Donor:
Projekt je spolufinancovaný Európskou
úniou z Európskeho fondu pre integráciu
štátnych príslušníkov tretích krajín.
Solidarita pri riadení migračných tokov.
Vedúca organizácia: Inštitút pre verejné otázky
Obdobie:apríl 2013 – marec 2014
Vedúca organizácia: Inštitút pre verejné otázky
Obdobie:apríl 2013 – marec 2014
Hlavným cieľom projektu je analyzovať sociálnu a kultúrnu integráciu cudzincov z tretích krajín na lokálnej úrovni prostredníctvom prípadových štúdií v troch vybraných lokalitách antropologickým výskumom. Výskumný projekt je nastavený tak, aby okrem dôkladného zmapovania sociálnej a kultúrnej integrácie cudzincov z tretích krajín kládol dôraz i na ľahkú a zrozumiteľnú možnosť aplikácie výsledkov výskumu do praxe na úrovni skúmaných lokalít. Projekt na základe výsledkov výskumu jasne a zrozumiteľne pomenuje situáciu sociálnej a kultúrnej integrácie migrantov z tretích krajín v skúmaných lokalitách a navrhne jasné a konkrétne možnosti zlepšenia a zefektívnenia sociálnej integrácie cudzincov na úrovni troch skúmaných lokalít, čím jednoznačne napomôže k lepšej integrácii občanov z tretích krajín do slovenskej spoločnosti. V neposlednom rade projekt predpokladá aj zvýšenie presvedčenia a odborného posilnenia lokálnych aktérov k vypracovaniu vlastných efektívnych špecifických strategických postupov na podporu integrácie cudzincov v lokálnych spoločenstvách.
Donor: Open Society Foundations
Obdobie: január – jún 2013
Navrhovaný projekt skúma politiky SR a využívanie štrukturálnych fondov z EÚ v oblasti bývania a infraštruktúry pri riešení sociálneho vylúčenia najmä v marginalizovaných rómskych komunitách.
Projekt identifikuje prípady samosprávnych politík, ktoré využívajú intersektorálny prístup, tj. prepájajú opatrenia v oblasti bývania a infraštruktúry s inými kľúčovými oblasťami, konkrétne so zamestnanosťou a vzdelávaním.
Projekt vychádza z interdisciplinárneho prístupu, ktorý kombinuje sekundárnu analýzu, analýzu verejných politík a empirický výskum.
Cieľom projektu je zhodnotiť limity čerpania štátnych a štrukturálnych fondov v presadzovaní začleňovania Rómov v oblasti bývania, ako aj prispieť k všeobecnejšej diskusii v tejto oblasti. Projekt sa zameria aj na tzv. ťažké prípady, ktoré nám pomôžu odhaliť štrukturálne nedostatky v štátnych politikách týkajúcich sa bývania a infraštruktúry. Okrem sekudnárnej analýzy projekt využíva aj kvalitatívne metódy, vrátane pozorovania a semi-štruktúrovaných rozhovorov s kľúčovými aktérmi.
Donor: Agentúra Európskej únie pre základné práva (FRA)
Obdobie: December 2012 – August 2013
V rámci kontinuálnej spolupráce s Agentúrou Európskej únie pre základné práva (FRA) realizuje CVEK výskum zameraný na rovnosť LGBT ľudí na Slovensku. Hlavným cieľom projektu je zozbierať dáta o politikách zameraných na ochranu a napĺňanie základných práv LGBT ľudí. Výskum sa ďalej zameriava na uvádzanie daných politík do praxe a to, ako by mohli byť ďalej udržateľne rozvíjané.
Za týmto účelom výskum obsahuje sériu kvalitatívnych, semi-štrukturovaných rozhovorov s verejnými činiteľmi s rozhodovacou právomocou a profesionálmi (vykonávateľmi zdravotnej starostlivosti, učiteľmi, riaditeľmi škôl, policajtmi), ktorí majú osobné skúsenosti a môžu prispieť vlastným pohľadom na praktické fungovanie politík v oblasti rovnosti LGBT ľudí. Predmetom záujmu budú aj ich skúsenosti a názory na iniciatívy vymykajúce sa širšiemu národnému rámcu (pilotné projekty, spolupráca tretieho sektora a pod.).
Projekt prebieha simultánne s kvantitatívnym online prieskumom, zisťujúcim rozsah diskriminácie, viktimizácie a zločinov z nenávisti, ktorý LGBT osoby pociťujú. Poznatky získané z oboch zdrojov umožnia stanovenie budúcich priorít a načrtnutie možností pre zdokonalenie sociálnych politík a iniciatív v oblasti rovnosti LGBT ľudí.
Donor: Európsky fond pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín
Koordinátor projektu: ISMU Foundation
Partneri:
Členovia:
ACIDI, Portugalsko
CVEK, Slovensko
Hessisches Ministerium der Justiz, für Integration
und Europa, Nemecko
Integration Centre, Írsko
IRFAM, Belgicko
Cabildo de Tenerife, Španielsko
Projekt pozostáva z porovnania a výmeny praktík integrácie medzi regionálnymi samosprávami a výskumnými centrami v rámci Európy. Cieľom je vypracovanie spoločnej metodológie pre analýzu a bench-marking integračnej praxe, pričom projekt vychádza z Európskych modulov integrácie migrantov. Projekt zároveň presadzuje v rámci integračnej praxe tzv. prístup zdola nahor (bottom-up) a bude sledovať napĺňanie nasledovných špecifických cieľov:
Donor: Úrad vlády Slovenskej republiky
Obdobie: Október 2012 – Marec 2013
Cieľom projektu je podporiť potenciál škôl, ktoré majú záujem o zavádzanie inkluzívneho vzdelávania a vytvorenie príkladov dobrej praxe. Za týmto účelom CVEK nadväzuje spoluprácu s troma základnými školami v rôznych krajoch Slovenska. Projekt vychádza z filozofie inkluzívneho vzdelávania, ktorý mení systém tak, aby každé dieťa malo rovnakú šancu na úspech a malo pocit, že je rovnako rešpektovaným členom alebo členkou komunity na škole. V rámci projektu na jednotlivých školách realizujeme aktivity na zlepšenia sociálnej klímy v škole. Jedným z výstupov projektu bude príručka o možnostiach využívania inkluzívnych prvkov vo vzdelávaní na základných školách. Projekt nadväzuje na výskumnú, monitorovaciu a analytickú agendu našej organizácie, v rámci ktorej dlhodobo zbierame skúsenosti o vzdelávaní detí pochádzajúcich z rôznych sociálnych, kultúrnych a jazykových prostredí.
Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) sa v druhej polovici roka 2011 stálo národným kontaktným bodom Európskej agentúry pre základné práva (FRA) vrámci siete výskumných organizácií FRANET. Do siete sú zapojení zástupcovia zo všetkých členských krajín EÚ a Chorvátska.
Spolupráca spočíva v zbere dát o problematike základných práv na Slovensku a ich spracovaní podľa zadania FRA. V roku 2011 CVEK spracoval podkladovú štúdiu o stave základných práv v roku 2011 ako podklad pre každoročne publikovanú Výročnú správu.
V roku 2012 sme zatiaľ pracovali na témach – podporné služby pre obete trestných činov, dopad ekonomickej krízy na rodovú rovnosť, podmienky účasti detí na terénnom zbere dát a ochrana osobných dáta a nápravné mechanizmy.
Výstupy našej spolupráce s FRA je možné nájsť na stránke FRA.
Partneri: Willa Decius Association Krakow;
Asociace pro mezinárodní otázky Praha;
Foundation Cracovia Expres Krakow.
Donor: International Visegrad Fund
Trvanie: 1. – 14. júla 2012
V roku 2012 CVEK opätovne – už po jedenásty krát – spoluorganizoval prestížnu Letnú školu V4 vo Wille Decius v Krakowe. Cieľom 11. ročníka Letnej školy bolo podobne ako v minulosti vytvoriť fórum pre výmenu znalostí a vízií, ako aj vytvoriť alternatívne vzdelávacie prostredie pre mladých ľudí zo strednej a východnej Európy. Program účastníkom umožnil oboznámiť sa so súčasnými spoločenskými, kultúrnymi, ekonomickými, politickými a bezpečnostnými otázkami a taktiež poskytol účastníkom možnosť spoznať sa navzájom a iniciovať medzinárodnú spoluprácu medzi krajinami.
Na Letnej škole sa zúčastnilo viac ako 50 mladých ľudí (vysokoškolských študentov, absolventov, doktorandov, novinárov i učiteľov) z krajín V4 – Českej republiky, Maďarska, Poľska a Slovenska, doplnených o účastníkov z ďalších krajín strednej a východnej Európy, ktorí mali možnosť prehĺbiť a vymeniť si navzájom svoje poznatky a skúsenosti o aktuálnych témach, vytvoriť nové priateľstvá a stretnúť sa s poprednými európskymi expertmi. Zo Slovenskej republiky sa Letnej školy zúčastnilo 8 účastníkov/ účastníčiek. Bližšie informácie o Letnej škole možno nájsť na www.visegradsummerschool.org.
Organizátori zabezpečili:
– všetky semináre, workshopy, prednášky a pracovné materiály,
– ubytovanie a celodennú stravu,
– študijné výlety a spoločenské akcie.
Účastníci si hradili:
– cestovné náklady do Krakowa a späť,
– vlastné zdravotné poistenie,
– registračný poplatok 75 Euro.
Prihlášky sa podávali elektronicky na stránke www.visegradsummerschool.org.
Uzávierka pre prihlášky bola 31. marca 2012.
Donor:
Realizované s finančnou podporou Úradu vlády Slovenskej
republiky v rámci dotačného programu Podpora a ochrana
ľudských práv a slobôd.
Trvanie: Október- December 2011
Projekt reagoval na vývoj v oblasti menšinovej politiky na Slovensku, ktorý jasnenaznačuje, že menšiny a ich príslušníci sú do značnej miery konštruovaní ako ohrozenie slovenských národných záujmov či etnicky definovanej slovenskej identity. Vychádzame z premisy, že rétorika tvorcov politík, odôvodňujúca legislatívne opatrenia ochranou národných záujmov, spoluvytvára vzhľadom na svoju dominantnú pozíciu v spoločnosti rámec uvažovania o menšinách aj pre širšiu populáciu. Je vysoko pravdepodobné, že dlhodobým výsledkom diskurzu, ktorý vykresľuje menšiny ako hrozbu je presvedčenie, že menšiny predstavujú reálne ohrozenie napr. teritoriálnej integrity či kultúrnej suverenity a dominancie majoritného národa, teda etnických Slovákov. Z dlhodobého hľadiska takýto prístup prehlbuje etnické napätie v spoločnosti, diskrimináciu a intoleranciu. Projekt sa preto zameriaval na analýzu politického diskurzu o menšinách a na zvyšovanie odborných kapacít tvorcov politík.
Jedným z hlavných cieľom bolo zistiť, či sú prijímané politiky odôvodňované potrebou predchádzania konfliktu, ochrany národných či kultúrnych záujmov dominantného národa alebo či sú politiky prezentované cez prizmu spravodlivosti a rovnosti. Ambíciou projektu bolo odborne vzdelávať o inšitucionálnych modeloch implementácie menšinových práv tých, ktorí vytvárajú menšinovú politiku – t.j. najmä predstaviteľov politických strán, úradníkov štátnej správy a samosprávy, s cieľom facilitácie zmeny nazerania na menšiny a efektívnejšej implementácie ústavných a medzinárodných menšinových práv.
Donor: Úrad vlády Slovenskej republiky
Obdobie: Október 2011 – Marec 2012
Hlavným cieľom projektu bolo na základe kvalitatívneho empirického výskumu vyhodnotiť súčasné opatrenia verejnej politiky zamerané na zlepšenie vzdelávania rómskych detí z hľadiska ich inklúzivnosti, t.j. vyhodnotiť do akej miery umožňujú plnohodnotnú a rovnocennú možnosť participovať na vzdelávaní bez nutnosti ohrozenia vlastnej kultúrnej identity. Na základe výskumu výskumný team CVEK-u sformuloval odporúčania ako zlepšiť existujúcu politiku a v prípade potreby navrhnúť alternatívne nástroje, ktoré by podporovali inkluzívne vzdelávanie pre rómske deti a predchádzali systematickému vylučovaniu rómskych detí z bežného vzdelávania.
Projekt sa zameriaval na dva základné typy prijímaných opatrení: t.j. pedagogické (najmä asistenti učiteľa, nulté ročníky, individuálna integrácia) a finančné (napr. dotácie na stravu a školské pomôcky, motivačné štipendiá a pod.) z doposiaľ neskúmanej perspektívy – podpory inkluzívneho vzdelávania, ktoré rešpektuje sociálne znevýhodnenie a zároveň aj kultúrnu odlišnosť. V projekte výskumný team CVEK-u sledoval, do akej miery pomáhajú tieto programy rómskym deťom v tom, aby mohli plnohodnotne participovať v škole bez toho, aby sa museli asimilovať a vzdať sa vlastnej identity. CVEK sa zameral na skúmanie toho, v akom rozsahu a či vôbec nesie aj vzdelávací systém bremeno procesu inklúzie. V centre záujmu CVEK-u bola otázka, či sa aj škola prispôsobuje potrebám rómskych detí alebo sa očakáva len adaptácia menšiny do existujúcich štruktúr.
Donor:
Partneri:
Ústav mezinárodních vztahů, Praha
Hungarian Institute for International Affairs, Budapešť
Tischner European University, Krakov
Obdobie: Jún 2011- August 2011
Cieľom projektu bolo otvorenie diskusie a sprostredkovanie informácií o moslimoch žijúcich v krajinách V4 širšej verejnosti. Projekt vychádzal z predpokladu, že predsudky a xenofóbia pramenia predovšetkým z nedostatku relevantných informácií a kontaktu medzi kultúrami. Komunity moslimov v krajinách V4 boli skúmané len okrajovo aj napriek tomu, že sú súčasťou stredoeurópskych krajín celé desaťročia. Aj preto bolo potrebné priblížiť tieto spoločenstvá širšej verejnosti. Projekt si kládol za cieľ podporiť vzájomnú komunikáciu medzi majoritou a moslimskou menšinou a otvoriť diskusiu o vzájomnej koexistencii a o narastajúcej diverzite v mestách krajín V4.
Projekt zahŕňal diskusie s predstaviteľmi moslimských komunít vo všetkých krajinách V4. Výskumný team CVEK-u uskutočnil výskum zameraný na percepciu vzťahov s majoritnou spoločnosťou na strane moslimov, skúmal úlohu médií pri formovaní vzťahov moslimov a dominantnej skupiny a percepciu fungovania a organizáciu svojich komunít na strane moslimov.
Donor: European Fund of Integration of Third Countries Nationals
Obdobie: Marec 2011 – Jún 2012
Projekt Zlepšenie možností integrácie štátnych príslušníkov tretích krajín na lokálnej úrovni sa týkal integrácie migrantov na lokálnej úrovni. Vychádzal z predpokladu, že úspešná integrácia migrantov závisí často od toho, ako k tejto téme pristupujú a ako ju vnímajú aktéri integrácie na lokálnej úrovni. Za lokálnych aktérov výskumný team CVEK-u považoval nielen samosprávy krajov, miest a obcí, ale aj ďalšie nimi zriadené organizácie a tiež rôzne mimovládne organizácie a skupiny migrantov, ktoré fungujú na lokálnej úrovni.
Cieľom projektu bolo upriamiť pozornosť spomínaných aktérov integrácie migrantov na lokálnej úrovni na problematiku migrácie a integrácie v kontexte regionálneho rozvoja. Pre dosiahnutie tohto cieľa boli zbierané rôzne informácie o problematike integrácie na lokálnej úrovni (štatistické dáta, informácie o legislatíve a verejných politikách, zaujímavé príklady integrácie na lokálnej úrovni zo zahraničia, atď.) a následne boli pravidelne sprostredkované aktérom integrácie migrantov na lokálnej úrovni (prostredníctvom bulletinu a informačnej webstránky).
V ďalšom kroku boli vybrané viaceré mestá, kde boli zriadené tzv. info-pointy, ktoré slúžia nielen na sprostredkovanie informácií, ale aj vytvorenie siete relevantných aktérov integračnej politiky na lokálnej úrovni. Počas trvania projektu boli zorganizované vo vybraných mestách viaceré informačné a koordinačné stretnutia. Stretnutia slúžili predovšetkým ako priestor na diskusiu medzi aktérmi lokálnych integračných politík o problematike integrácie migrantov. Relevatným aktérom boli tiež poskytované individuálne konzultácie o problematike integrácie migrantov v ich lokalite/meste a otázkach spojených s touto témou.
Konkrétne bola v rámci projektu nadviazaná spolupráce s nasledujúcimi regionálnymi partnermi v týchto mestách:
Bratislava – Mestská časť Bratislava – Staré Mesto
Košice – ETP Slovensko
Martin – Mestský úrad Martin
Trnava – Regionálna rozvojová agentúra Trnavského kraja
Zvolen – Mestský úrad Zvolen.
Na základe spolupráce s regionálnymi partnermi a sieťovacích stretnutí na miestnej úrovni boli pre všetky uvedené mestá spracované rámcové stratégie integrácie cudzincov, ktoré mapujú populáciu cudzincov žijúcu v danom meste, ich situáciu a potreby, inštitúcie, ktorých sa problematika integrácie dotýka, dostupnosť podporných integračných služieb, prístup k téme integrácie v koncepčných dokumentoch na miestnej úrovni. V závere rámcových stratégií sú naformulované výzvy a odporúčané opatrenia s cieľom zlepšiť proces integrácie cudzincov na miestnej úrovni.
V rámci projektu boli vytvorné viaceré informačné materiály, ktorú budú slúžiť ako zdroj informácií o téme integrácie migrantov nielen aktérom na miestnej úrovni, ale aj širšej odbornej verejnosti:
Bulletin Integrácia migrantov na lokálnej úrovni/1
Bulletin Integrácia migrantov na lokálnej úrovni/2
Bulletin Integrácia migrantov na lokálnej úrovni/3
a informačná internetová webstránka integration.sk.
Projekt bol financovaný prostredníctvom Európskeho fondu pre integráciu štátnych príslušníkov tretích krajín z programu Solidarita pri riadení migračných tokov
Organizátor: CVEK, Bratislava
Partneri:
Fakulta sociálnych a ekonomických vied, Univerzita Komenského, Bratislava
European Centre for Minority Issues, Flensburg
Fakulta sociálních studií MU, Brno
IOM Medzinárodná organizácia pre migráciu, Bratislava
Willa Decius, Krakow
Donori:
International Visegrad Fund, Bratislava
US Embassy, Bratislava
Obdobie: 18. – 30. júla 2011
O Letnej škole
2. ročník Letnej školy etnických a migračných štúdií bol pripravený ako dvojtýždňová vzdelávacia aktivita, ktorá má ambíciu stať sa významnou inštitúciou pri vzdelávaní o otázkach etnicity, nacionalizmu, integrácie a inklúzie, deetnizácie verejného priestoru a zahraničnej migrácie.
Letná škola sa formou seminárov, workshopov a diskusií venovala dekonštrukcii národných mýtov v Strednej Európe, analýzam verejných politík v menšinovej a integračnej problematike a ponúka analýzy stredoeurópskych migračných trendov. Ambíciou Letnej školy bolo ponúknuť účastníkom možnosť stretnúť kvalifikovaných expertov z regiónu strednej Európy a ovplyvniť budúcu generáciu odborníkov v oblasti široko chápaných etnických štúdií. Letná škola etnických a migračných štúdií sa uskutočnila v dňoch 18. – 30. júla 2011 v priestoroch Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave.
Cieľová skupina
Letná škola etnických a migračných štúdií v Komárne bola určená pre kvalifikovaných študentov magisterského a doktorandského štúdia a mladých výskumníkov z krajín strednej a východnej Európy.
Uchádzači z nasledovných krajín mali nárok na grant zo strany organizátora: Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Slovinsko, Chorvátsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Rumunsko, Bulharsko, Albánsko, Macedónsko, Turecko, Litva, Lotyšsko, Estónsko, Arménsko, Gruzínsko a Azerbajdžan. Prípadní záujemcovia z iných krajín sa mohli zúčastniť ako samoplátcovia.
Prihláška
Prihlášky na Letnú školu bolo možné podávať v období od 1. apríla do 2. mája 2011, vybraní účastníci boli informovaní 10. mája 2011.
Prihláška na Letnú školu etnických a migračných štúdií mala obsahovať:
• Application form – kompletne vyplnenú a podpísanú
• Motivačný list – nie na viac ako jednej strane A4
• CV
• Odporúčací list *
*Recommendations from one person (from the academia) familiar with the applicants work. Should be in English, printed on letterhead paper and bear the signature of the issuer. No special envelope is needed; recommendations should be simply attached to the application.
Všetky materiály posielajte poštou na:
„Summer School of Ethnicity and Migration Studies“
CVEK
Klariská 14
811 03 Bratislava
Slovakia
Elektronickú kópiu prihlášky je potrebné poslať aj na naglova@cvek.sk .
Poplatky
Registračný poplatok na Letnú školu bol 50 Euro. Náklady na ubytovanie, stravu, študijné materiály a výlety boli kryté organizátormi. Účastníci si platili cestovné a prípadné poistenie. Záujemcovia z iných ako oprávnených krajín sa mohli zúčastniť ako samoplátcovia za poplatok 500 Eur, v ktorom bola pokrytá strava, občerstvenie počas seminárov, ubytovanie, študijné materiály a študijné výlety.
© 2023 CVEK vytvoril volar.name grafika Jakub Švrček