Metodická príručka Vzdelávanie detí cudzincov na Slovensku: príklady dobrej praxe reaguje na zvyšujúca sa rozmanitosť žiakov v slovenských základných školách a na častú bezradnosť učiteľov a učiteliek pri vzdelávaní detí z iných krajín. Obsahuje inšpirácie a návody na vytvorenie priateľského prostredia a na zabezpečenie inkluzívnych podmienok vo výchove a vzdelávaní. Ich cieľom je nielen začleniť deti cudzincov do vyučovania a triednych kolektívov, ale aj skvalitniť pedagogické pôsobenie v prospech všetkých žiakov.
Kľúčové slová: inkluzívne vzdelávanie, cudzinci, migrácia
Ambíciou projektu s názvom „Vnímanie menšín v politickom diskurze“, ktorý bol podporený Úradom vlády SR v rámci dotačného programu Podpora a ochrana ľudských práv a slobôd, bolo odhaliť spôsoby, akými sú konštruované menšiny a obhajované menšinové práva a ako sa legitimizuje a racionalizuje špecifická podoba menšinovej politiky na Slovensku a jej konzekvencie. Táto publikácia prináša závery projektu, v rámci ktorého autorky sledovali, či sú menšinové práva odôvodňované potrebou predchádzania konfliktu, ochrany národných či kultúrnych záujmov dominantného národa alebo či sú politiky prezentované cez prizmu spravodlivosti a rovnosti.
Kľúčové slová: menšinové práva, kultúrna diverzita, politický diskurz, jazykové práva
Kniha Vzdelávanie detí cudzincov – potreby a riešenia predstavuje čitateľom výsledky výskumu, ktorý mapoval vzdelávanie detí cudzincov na základných školách na Slovensku. Publikácia Centra pre výskum etnicity a kultúry a Nadácie Milana Šimečku sa popri štatistickej a legislatívnej analýze venuje predovšetkým tomu, ako sa zákony napĺňajú v praxi a s akými problémami sa riaditelia, učitelia a aj deti cudzincov vo svojej každodennej realite stretávajú. Okrem analýzy aktuálneho stavu kniha prináša aj odporúčania pre tvorcov verejných politík na zlepšenie možností vzdelávania detí cudzincov a prekonanie súčasných bariér.
Kľúčové slová: deti cudzincov, školstvo, rozmanitosť, migrácia
Migranti sa vo svojom praktickom živote potýkajú s množstvom prekážok a bariér, ktoré im bránia žiť plnohodnotný život – pracovať, podnikať, študovať a pod. Postupné prekonávanie týchto bariér a zapájanie sa do života spoločnosti nazývame procesom integrácie. Optimálne je, keď tento proces neprebieha len jednostranne, ale aj postupným prispôsobovaním sa hostiteľskej krajiny, jej inštitúcií, pravidiel a zvyklostí životu cudzincov. Značná časť procesu integrácie cudzinca prebieha v konkrétnej lokalite (obci alebo širšom regióne), kde pôsobia mnohí aktéri s ktorými prichádza cudzinec do kontaktu. Títo aktéri môžu významným spôsobom ovplyvniť, do akej miery sa cudzinec stane súčasťou existujúcich spoločenských vzťahov.
Kľúčové slová: migrácia, integrácia, lokálna úroveň, Trnava, České Budějovice, Wiener Neustadt
Táto publikácia sa zameriava na aspekt kultúrnej integrácie alebo kultúrneho a náboženského spolunažívania majority a novovznikajúcich menšinových komunít. Kultúrna integrácia si zasluhuje pozornosť preto, že zostáva v oficiálnych stratégiách, ako aj vo výskumných projektoch nepokrytá alebo len okrajovo spomenutá. Významne tiež determinuje sociálne, ekonomické aj politické aspekty integrácie. Napriek tomu, že zákony o občianstve a o uznávaní cirkví prešli legislatívnymi zmenami, ich vzťah k existujúcej menšinovej politike a ku kultúrnej integrácii prisťahovalcov zostal neprebádaný. Treba však dodať, že aj keď sa táto publikácia zameriava na kultúrnu integráciu, ani v teoretickej ani empirickej časti tohto projektu nie je plne izolovaná od sociálnej, ekonomickej a politickej integrácie.
Kľúčové slová: migrácia, integrácia, multikulturalizmus, solidarita, organizácie združujúce migrantov
Táto publikácia je výstupom kvantitatívneho reprezentatívneho výskumu, ktorý sa
zameriaval na nadmerné zaraďovanie rómskych detí do špeciálnych škôl. Prináša cenné dáta
o formách a spôsoboch zaraďovania detí do špeciálnych škôl. V analytickej rovine poukazuje
na rôzne aspekty príčin, foriem a dôsledkov neoprávneného vzdelávania detí v špeciálnych
školách.
Publikácia je výsledkom kvantitatívneho výskumu, ktorý bol zameraný na skúmanie postojov
detí základných škôl k menšinám, kultúrnej rozmanitosti a migrantom. Zároveň v teoretickej
rovine popisuje etnickú diverzitu a jej miesto v súčasnej spoločnosti. Multikultúrnej výchove
ako prostriedku nazerania na kultúrnu rozmanitosť v teórii a praxi sa venujú dve kapitoly
knihy. Tá zároveň obsahuje aj odporúčania pre učiteľov a vzdelávaciu politiku na Slovensku.
Kľúčové slová: multikulturalizmus, menšiny, žiaci základných škôl, vnímanie odlišností, vzdelávanie
V posledných dvoch desaťročiach bolo prijatých viacero opatrení na zlepšovanie prístupu
rómskych detí k vzdelávaniu. Táto krátka analýza realizovaná pre Inštitút pre dobre
spravovanú spoločnosť (SGI) v roku 2006 poukazuje na niektoré zásadné dopady a
(ne)úspechy implementovania jednotlivých opatrení.